-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Står på mange ønskelister:
Elektrisk G-Klasse er priset
Mercedes-Benz benyttet bilutstillingen i Beijing til å lansere sin elektriske Geländewagen – en bil mange har ventet lenge på. I dag er prisen offentliggjort - G 580 First Edition koster 2.354.625 kroner levert forhandler i Oslo.
Lite er endret designmessig når Mercedes nå lanserer G-Klasse med elektrisk drivlinje. De lover også fremkommelighet på nivå med versjonene med fossile drivlinjer. En stor batteripakke sørger for rekkevidde på inntil 473 kilometer
Ikonisk design
Små detaljer skiller den elektriske utgaven fra de fossile – for eksempel kan den leveres med en sort grill med et animert lysbånd. Designelementer som et lett hevet panser og luftgardiner i bakskjermene er distinkte for den helelektriske modellen. A-stolpen har fått ny kledning, og sammen med en spoilerleppe langs kanten på taket, bidrar disse endringene til forbedret aerodynamikk og økt akustisk komfort.
Klassiske elementer som de umiskjennelige dørhåndtakene, robuste beskyttelseslister, og de markante blinklysene forblir uforandret. Et annet unikt element er den rektangulære boksen på bakdøren hvor reservehjulet normalt oppbevares. Den er standard på den helelektriske modellen og kan brukes til å lagre elementer som eksempelvis ladekabler eller verktøy. Som et alternativ kan kundene velge det velkjente reservehjulet på bakdøren istedenfor.
Rekkevidde på opptil 473 kilometer
Batterikapasiteten er på 116 kWt og gir elektriske G-Klasse en rekkevidde på opptil 473 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet er strategisk integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, noe som gir lavt tyngdepunkt og bidrar til å gjøre bilen mer rigid. Videre er batteriet plassert innenfor et beskyttende kabinett for å sikre mot vann og skitt.
Elektriske G-Klasse kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, noe som muliggjør en økning i ladetilstand fra 10 til 80 prosent på rundt halvtimen. For hjemmelading støtter den opptil 11 kW via den kraftige ombordladeren, noe som sikrer effektiv lading fra ladeboks.
Beskyttelse under bilen er essensielt for alle terrengbiler, og på et elektrisk kjøretøy er det avgjørende at batteriet ikke påføres skade dersom kjøretøyet treffer et objekt. Derfor er beskyttelsesplaten designet for å gi et høyt nivå av beskyttelse.
(saken fortsetter)
Typisk Geländewagen
Nye elektriske G-Klasse drar nytte av 45 års erfaring innen terrengsegmentet,og tar G-Klasse inn i en ny æra av elektrisk mobilitet. I noen aspekter overgår den elektriske utgaven modellene med forbrenningsmotor. Ikonet fortsetter å stole på en velprøvd rammekonstruksjon som på den elektriske utgaven er forsterket, i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel. De elektriske motorene er festet til rammekonstruksjonen.
Her er nøkkeltallene for ytelser i terreng:
- Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
- Brytevinkel på 20,3°
Adaptivt chassis
Fjæringen på nye elektriske G-Klasse inkluderer adaptiv demping som standard. Dette gir enda mer kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag enda bedre enn passive dempere.
Bilen er utstyrt med lavserie for terrengkjøring. Hver motor plassert nær hjulet har en egen girkasse, noe som sikrer at motorene opererer uavhengig av hverandre. På hver aksel er det to elektriske motorer, deres respektive girkasser og en dobbel inverter i et felles hus. Det sørger for maksimalt med moment og jevn temperaturstyring.
Terrengegenskapene til G-Klasse har alltid hatt de høyeste standardene, og dette fortsetter med den nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR. Med førstnevnte kan sjåføren snu bilen nesten på stedet.
Med G-STEERING kan snuradiusen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t.
Den intelligente krypefunksjonen gir sjåføren ekstra støtte ved terrengkjøring ved å sikre optimal fremdrift, selv på løst underlag. Denne funksjonen opprettholder en forhåndsinnstilt hastighet, som en form for cruisekontroll spesielt tilpasset for utfordrende terreng.
G-ROAR tilfører en ny lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse. Denne særegne kjørelyden er inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien.
Digitalisert og luksuriøst interiør
Interiøret har blitt mer funksjonelt og luksuriøst med integrasjon av infotainment-system og en rekke avanserte sikkerhets- og assistansesystemer. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden, og terrengknappene i midten, fortsatt sentrale elementer i interiøret. Nye OFFROAD COCKPIT gir hurtig tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.
Om ønskelig kan bilen oppgraderes med elementer som tempererte koppholdere, trådløs lading for mobiltelefon og MBUX High End Rear Seat Entertaintment system. Den nye modellen er også tilgjengelig med KEYLESS-GO. Det gir deg muligheten til å låse opp og igjen dørene kun ved å trykke på knappen på dørhåndtaket, uten å måtte fysisk trykke på nøkkelen. Eneste forutsetningen er at du har nøkkelen plassert på deg.
– Vi forventer stor interesse når vi snart åpner opp for bestilling av vår legendariske modell i ny elektrisk drakt, sier informasjonssjef André Jaskiewicz i Mercedes-Benz Norge. Han legger til at de første bilene kommer til Norge på høsten.
Tekniske data Mercedes-Benz G 580
Motor | PSM |
Effekt | 588 hk |
Dreiemoment | 1.164 Nm |
Drivlinje | Firehjulsdrift |
Batterikapasitet | 116 kWt |
AC-lading | 11 kW |
DC-lading (hurtiglading) | 200 kW |
Lengde / Bredde / Høyde | 4.624 / 1.931 /1.986 mm |
Bagasjevolum | 555 / 1.990 liter |
Vekt | 3.085 kg |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4,7 sekunder |
Toppfart | 180 km/t |
Kombinert forbruk | 27,7 – 30,3 kWh / 100 km |
Kombinert CO2-utslipp | 0 g / km |
Rekkevidde | 434 – 473 km |
Aktuelt om Mercedes-Benz
-
Økt rekkevidde og mer fokus på baksetet
Bare to år etter lanseringen finner Mercedes tiden moden for en oppdatering av sitt elektriske flaggskip. Den lange rekkevidden økes ytterligere, og baksetepassasjerene er prioritert med hensyn til komfort.
-
Klassisk og fremtidsrettet
Seks år etter lanseringen av nye G-Klasse er tiden moden for en full overhaling. Men den elektriske utgaven vi er lovet lar fortsatt vente på seg.
-
Villdyr i sommersol
Ingen tvil: motekabrioleten i 2023 heter ikke lenger Mazda MX-5, men Mercedes-AMG SL. Hver tredje nye er en slik med toppmodellen AMG SL 63 til 2,8 millioner kroner før tilvalg som den klart mest populære. Billigutgaven til 1,7 mill. svarer ikke til SL-forventningene selv om prisdifferansen betaler usedvanlig mange netter på spektakulære hoteller. Vil du vite mer om bilen, så bare heng med.
-
For store anledninger
Elbilene blir stadig større og mer komfortable. BMW i7 xDrive 60 Individual og Mercedes-Benz EQS 450 4Matic Manufaktur er bilene for de store anledningene.
-
Skogens konge
Aldri har du kommet deg mer komfortabelt og raskt fram der offentlig vei slutter enn i en Mercedes-AMG G 63. Men eierskap til nøklene koster minst 3,5 millioner kroner med mindre bilen oppsøkes på finn.no.
-
Oppdateres med stjerner i blikket
De første Mercedes-Benz EQS kom til Norge i 2021 og her er bilen blitt en gedigens suksess. Nå er en oppdatert versjon under utvikling, her på test i Lappland.
-
Nå starter nedtellingen til sommeren
Norske Mercedes-Benz-forhandlere åpner nå ordrebøkene for dem som ønsker seg en ny CLE Cabriolet til sommeren. Prisene starter på drøyt 1,2 millioner.
-
Bestillingsklar luksus på øverste hylle
Mercedes-Maybach introduserer nå sin første helelektriske modell med EQS 680 SUV. Her kan du reise utslippsfritt på første klasse.
-
Beste el-stjernebil?
I elbilvrimmelen framstår Mercedes-Benz EQE 350 SUV som en av de mer harmoniske og familietilpassede. Bilen er rett og slett lett å like, men fordi den er for kostbar for folk flest, burde den vært på blå resept.
-
Hva er egentlig luksus?
Mercedes-Benz EQS SUV og Hongqi E-HS 9 fremstår som luksusprodukter på svært ulikt vis. Men hva ligger i luksusbegrepet i 2024?