Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E35

Vinfast VF E36

Vinfast VF E36

Vinfast VF E36

Vinfast setter USA på kartet

Den vietnamesiske bilprodusenten Vinfast er på plass i Los Angeles med to elbiler. Snart skal de også til Europa.

Publisert Sist oppdatert

Vi har skrevet en del om Vinfast, fra de bestemte seg for å bli produsent, valgte å samarbeide med etablerte aktører i bransjen og da de viste seg frem i Paris med en fotballhelt og en skjønnhetsdronning som trekkplaster.

Tidligere i år presenterte de en hel serie el-SUV-er, eller kanskje vi heller skal kalle dem crossovere og det er to av disse – VF E35 og VF E36 – som nå har funnet veien til den amerikanske messen.

Begge modellene er designet hos Pininfarina, men den tekniske utviklingen har funnet sted hjemme i Vietnam. Den minste modellen ser produksjonsklar ut, mens VF E36 vises frem som en stilstudie uten interiør.

Trolig er storebror den mest aktuelle kandidaten for det amerikanske markedet. Bilen har tre seterader, en lengde på 510 centimeter. En motor på hver aksel sørger for en samlet effekt på 400 hester.

Vinfast antyder at bilen kan leveres med to alternative batteripakker med antydet rekkevidde på henholdsvis 480 og 640 kilometer. Dette høres nesten for bra ut til å være sant, så enten har de funnet på noe veldig smart eller så oppgir de rekkevidde etter en annen standard enn WLTP.

Andre detaljer som trekkes frem er 15,4-tommers infotainment-skjerm, panorama glasstak, adaptive LED hovedlys, head-up display og en rekke elektroniske støttesystemer for sikkerhet og komfort.

Den noe mindre VF E35 skal også tilbys med alternative batteripakker, her med antydet rekkevidde på henholdsvis cirka 450 og 500 kilometer, samt de samme digitale hjelpemidlene som E36.

Vinfast sier de skal skille seg ut ved å tilby premium produkter til fornuftige priser, men har foreløpig ikke gitt noen prisantydninger.

Selskapet har allerede etablert amerikansk hovedkvarter i Los Angeles og skal åpne rundt 60 egeneide salgskontorer i staten innen 12-18 måneder. De vil starte salget til sommeren og levere de første bilene mot slutten av året.

Powered by Labrador CMS