Lynk & Co The Next Day
Lynk & Co The Next Day
Lynk & Co The Next Day
Lynk & Co The Next Day
Lynk & Co The Next Day
Lynk & Co The Next Day
Lynk & Co The Next Day
Lynk & Co The Next Day

Lynk & Co med Dagen Derpå

Sorry, kan ikke for det. Konseptbilen de viser heter faktisk The Next Day. Lynk & Co. Er ikke noe vanlig bilmerkenavn det heller, så dette henger sammen. Dessuten vil nok noen si at det ser ut som bilen er designet med et skikkelig kuppelhue i nærheten.

Publisert Sist oppdatert

La meg si med en gang, at jeg liker den – før vi går videre.

Spesielt har jeg falt for den flate skiven i fronten som nesten kan se ut som en aggressiv oljekjøler med enorm kapasitet. Slike vi så på de små italienske sports-racerne med hekkmotor.

Jo mindre motor, jo større oljekjøler.

Men tilbake til start.

Lynk & Co som skal åpne sine nye svenske designlokaler i Gøteborg om noen uker, har gitt oss de første skissene på en ny konseptbil.

Bilen er en overraskelse – ingen ventet noe slikt nå og absolutt ingen har ventet noe som skulle se slik ut.

Jeg regner med at denne er gjort av selskapets folk i Kina.

Indikasjonene er overveldende: foreløpig har bildene bare ligget på kinesiske websider og det påstås for ramme alvor at solen som står opp over skyskraperne er inspirasjonen for dette designet!

Riktignok er det en svenske, mutters alene, som fant på navnet Lynk & Co. Men du MÅ vel være kinesisk for å finne på soloppgang over skyskrapere?

Vi vet omtrent ikke noe om den. En firedørs fireseter, helt sikkert hybrid, antakelig med dagens Lynk & Co teknologi om bord. For eksempel 200 km rekkevidde for E-Motive kjøremodus.

Dørene har en viss grad av drama bygget inn: «selvmords» bak som vinkles skikkelig oppover med fordører som også ganske dramatisk åpner oppover.

Det er ingen grunn til at ikke bilen er bygget på den 1,5 liters SPA-plattformen som også benyttes av så mange andre i Geely familien.

Ta så en titt til. Spesielt på den gøyale fronten. Den ser ut som om den er kommet fra oppretting uten at verkstedet har giddet vente på den siste front-platen.

Glimrende, spør du meg.

De to split-frontlysene hopper jeg gjerne over, men se den hvor passe dramatisk de har gjort bilens flanker.

Dette er linjer som forteller at her er det ikke noe å skjule. Skikkelig personlighet – både linjen som definerer vinduene og de som trekker bakover mot bakhjulene.

Så kommer C-stolpen der det skjer masse på en gang. Skulderlinjen som vinkler oppover og som gir en slags shooting brake avslutning på det hele, samtidig som lakkererne har fått en ny utfordring.

Derfra skifter fargene gradvis fra forholdsvis skinnende lys, til en stadig mørkere blå.

Er det morgenmørket som ennå ikke er lyst opp av solen over skyskraperne?

De har i hvert fall gjort den samme fargeovergangen innvendig. Fra oransje foran til mørkeblått bak.

Lys-signaturene bak inneholder også overraskelser, spesielt med en bevegelig vinge der bak som også er en del av hele lysorgelet.

Førerinformasjonen i midten av et veldig ovalt ratt, med en stor skjerm på den andre siden av dashbordet, som forresten er i hel ved, kledd med denim! Hele frontruten kan brukes som en stor AR-type head up display.

Som sagt – det er ikke lenge før Lynk & Co åpner sitt Secret Room på den store Geely campusen i Gøteborg. Kanskje får vi se mer til denne da.

Powered by Labrador CMS