-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Euro NCAP-stjernesmell med mye ros og litt ris
Den europeiske testorganisasjonen Euro NCAP er tilfreds med at både Mercedes-Benz C-klasse, Volvo C40, Kia EV6 og VW Multivan oppnådde fem stjerner i seneste testrunde.
Euro NCAP har offentliggjort resultatene fra seneste testrunde med fem stjerner og toppscore til Kia EV6, Mercedes-Benz C-klasse, VW Multivan og Volvo C40. Stellantis-fetterne Opel/Vauxhall Astra og Peugeot 308 måtte nøye seg med fire stjerner.
Euro NCAP er tydelig i vurderingen av bilene:
Sjette generasjon Opel/Vauxhall Astra og tredje generasjon Peugeot 308 er begge basert på Stellantis EMP2-plattformen og scorer, ikke overraskende, veldig likt på alle fire vurderingsområdene.
Både offset-testen og kollisjonstestene viste marginal brystskadebeskyttelse for gjennomsnittlige mannlige og små kvinnelige sjåfører, og ingen av bilene var utstyrt med en senterkollisjonspute for kollisjonsbeskyttelse på motsatt side, et mottiltak som blir stadig mer vanlig på moderne biler.
Begge bilene tilbyr massevis av teknologi for å unngå kollisjoner, men inkluderer ikke noen av de siste fremskrittene som er introdusert på markedet. Bilenes firestjerners karakterer gjelder også for deres ladbare varianter.
Alle femstjernebilene i denne testserien viste utmerket kollisjonsbeskyttelse, med score på 90 prosent eller mer, sammenlignet med 76 og 80 prosent for Stellantis-bilene.
Bilene viste gjennomgående gode resultater også for beskyttelse av barn som passasjerer.
De største forskjellene mellom EV6, C-klasse, C40 Recharge og Multivan finner vi i VRU-beskyttelsen der C-klassen, utstyrt med et aktivt panser, overgår KIA EV6 med betydelig margin.
På generell assistanseteknologi kom Volvo C40 Recharge ut på topp. Til tross for den bokspregede formen, leverte VW Multivan et solid allroundresultat på nivå med de andre bilene som ble testet.
Mercedes-Benz Car-to-X Communication, som er en del av Mercedes-me-tjenesten, gir Euro NCAP Advanced-belønning. Systemet bruker data fra andre kjøretøy for å gi tidlig varsling via skybasert tjeneste om potensielle farer i bilens nærhet før de ellers er mulig å oppdage.
Euro NCAP har så langt i år offentliggjort test av 14 biler hvor ni har endt opp med fem stjerner og fem med fire stjerner.