-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes EQB 350 4Matic
Sju seter og elektrisk, mye plass, god komfort og firehjulsdrift. EQB er den praktiske fetteren til EQA og har kraft nok til å bli Mercedes neste bestselger i Norge.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 11/12-2021
Den elektriske stjernen lyser på Mercedes-himmelen i Norge for tiden. I år vil mer enn ni av ti solgte Mercedes personbiler være ladbare i en modellportefølje hvor de to SUV-ene EQC og EQA drar av sted med innpå to tredeler av det samlede norske Mercedes-volumet.
EQC befant seg ved inngangen til november på listen over landets ti mest kjøpte bilmodeller.
Allerede i 2022 kommer EQB til å endre Mercedes-bildet. Den eneste mørke skyen som kan forhindre at SUV/flerbruksbilen EQB ender opp som en ny volumselger fra den Stuttgart-baserte stjerneprodusenten, må være leveringsproblemer.
Men flere måneder før kundene får de første bilene utpå ettervinteren/våren, mer enn antyder kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen at Norge vil bli tilgodesett med «bedre leveringssituasjon» enn for GLA og GLB.
UJÅLETE
Høyt med god oversikt sitter du i GLB og morsom er den å kjøre, særlig når den med firehjulsdrift utfordres på bakkestarter i terreng du normalt ikke ferdes i.
Hvorfor jeg trekker fram GLB når denne saken egentlig handler om EQB? Fordi om du ikke ser fronten og andre detaljforskjeller på nært hold, er det ikke lett å skille de to som i utgangspunktet er samme bilen, bare med ulike drivlinjer.
DET MESTE LIKT
Den viktigste forskjellen ligger i toppfartsperre på 160 km/t, og jeg kan bekrefte at den stemmer. Selv ikke i utforbakker lot det seg gjøre å få måleren over 163 km/t på frifartsveien inn mot Stuttgart.
Om du lurer på hva strømforbruket var ved så høy hastighet? 30 kWt.
EQB bygges over samme tekniske lest som EQA, plattformen for tverrstilt motor, og bilen er sånn sett forskjellig fra EQC som har GLC i bunnen.
Det betyr at drivlinjen er identisk med EQA, men der EQA startet med 2WD-varianten og først nå kommer med 4x4, begynner EQB i motsatt ende med 300- og 350-variantene, begge med 4Matic, ved oppstart.
TO EFFEKTUTTAK
Selv om det flerbruksutformede høybygget biter seg godt fast i asfalten og den økte effekten senker akselerasjonen til 100 km/t fra 8,0 til 6,2 sekunder, er det ikke sportsegenskaper som først lyser opp på netthinnen i møte med EQB.
Snarere en tvers gjennom fornuftig bruksbil som bør kunne appellere til langt flere sosiale lag av bilkjøpere enn Mercedes-Benz vanligvis gjør.
På den andre siden handler effektuttaket kun om elektronisk regulering for å kunne ta en høyere pris. Batteriet på 66,5 kWt netto er identisk på begge bilene, strømforbruket på 18,1 kWt, rekkevidden oppgitt til 419 km og ladefarten likeså.
Kjøringen i Tyskland kan tyde på at dette er innen rekkevidde tatt sommerføre og norske fartsgrenser i betraktning.
LADEFARTEN
Mercedes sier så langt ikke noe om bakkeklaringen på EQB, men om tallet fra GLB legges til grunn – 13,5 cm – hemmes de gode klatreegenskapene av at det er lett å slå nedi på dårlige veier, og at det på eksempelvis dårlig brøytede hytteveier lett pakker seg under bilen.
Sånn sett ligger det først og fremst estetiske og praktiske vurderinger til grunn for utformingen, og ikke andre terrengegenskaper enn klatreevne på jevnt underlag.
SKJERMENE
Men plutselig virker EQB-løsningen gammeldags i møte med nye Mercedes C-klasse og dens nedskalerte S-klasse-cockpit med alle de funksjonene som ligger i den. Dette beviser bare hvor rivende raskt tilgangen på mer informasjon, mer førerstøtte og flere aktive sikkerhetsfunksjoner skjer i biler nå.
PLUSS 25.000?
Basert på erfaringer med EQA, tror Hermansen at volumselgeren vil bli EQB 300 4Matic. Her koster tilsvarende EQA 300 4Matic i dag 444.000 kroner og 350 4Matic 466.000 kroner. Senere kommer også en 250-variant med kun forhjulsdrift.
De to ekstra setene bak koster på GLB 10.000 kroner ekstra og er verd hver krone, så de aller fleste velger det. Forvent samme pristillegg på EQB.
Hvem er så konkurrentene?
Mercedes oppgir både Audi og BMW, men sannsynligvis blir Tesla Model Y viktigst, også den kommer som sjuseter. Men så spesiell er ikke EQB av den ikke også møter konkurranse fra Skoda Enyaq, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 og minst en av flere kinesere i prisklasse mellom 500.000 og 600.000 kroner.
VI SYNES
Sett med mine øyne en av de mer interessante bilene å glede seg til i 2022.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Fakta Mercedes-Benz EQB 350 4MaticKilde: Produsent/OFV
*Bensin.