Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero
Eli Zero

Twizy-parodi

Et kinesisk-amerikansk selskap gjør noe så underlig som å klone Twizy, men dropper samtidig en del av Renaultens åpenbare fordeler.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du vet hvordan en Twizy ser ut, kunne du fort tatt feil av en slik og denne når du hadde sett disse bildene for første gang.

Men de er forskjellige.

Eli Zero som den heter er litt bredere enn Twizy, 138 cm mot 119.

Spesielt motorsyklister vet hvilken fordel det er å være smal i trafikken, og jeg kan love det er mange Twizy-situasjoner Eli ikke hadde fikset.

Et resultat er også at du har passasjeren ved siden av deg og ikke i tandem-setet bak med knærne hennes oppunder ørene dine.

Et annet avvik er at Eli har ruter i dørene. Hvorfor en slik byrotte skal være forsiktig isolert mot frisk luft er vanskelig å forstå. Lukkede dører betyr mye mer dogg på innsiden, og betyr ikke noe for komfort. Det finnes ikke noe varmeapparat i det hele tatt.

Det tredje er prestasjonene.

Twizy er designet i tjukkeste Paris av en herre som kom fra Torino. Det kjøretøyet vet derfor det meste som er verdt å vite om kvikk. Og siden det er et krav om minst 80 km/t for å kjøre Peripheriquen rundt Paris, har Twizy er toppfart på 84,3 – eller noe i nærheten.

Eli har derimot en toppfart på 40 km/t og en tilsvarende akselerasjon, en slik man må bruke en avrivningskalender for å måle. Helt etter oppskriften til Citroën nye Ami.

Og det var det som var min største (og nesten eneste) innvendig mot Amien – den eneste grunnen til at den overlevde trafikken var at den var sjarmerende.

Så sjarmerende at null til 30 bare ble pinlig for sjåføren, alle andre syntes det var gøy.

Men jeg tviler på at andre bilister vil syns Eli Zero er sjarmerende. De vil se på den og tro at den er en Twizy og lure på hvorfor den ikke oppfører seg som alle andre Twizyer – som en greyhound når starten går.

Den er forresten kortere enn en Twizy, men det er uten særlig betydning i byen. Også en Twizy parkerer på tvers med sine 232 cm, uten at noen blir sure. Og med 157 er den 10 cm høyere. Kanskje man sitter høyere? Ekstra takhøyde er i hvert fall ikke noe jeg trenger i Twizyen min.

Batteriet er på 6 kWt og motoren på 4 kW. Hvor mye vekt den må dra på er ikke nevnt, men selv med en lettvekts alu plattform skal det godt gjøres å komme under 400 kg.

Hvis du havner på forsiden med slike prestasjoner vil det være av helt feil årsaker.

Det siste argumentet til fordel for originalen er at denne nykommeren skal koste fra 12.000 euro! Twizy koster jo mindre!

Jeg er stor tilhenger av nye innslag om mikromobilitet, mens helst litt smartere enn Eli Zero.

Powered by Labrador CMS