-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Frem fra glemselen
Berkeley var et muntert engelsk sportsbil-innslag til et stykke inn på seksti-tallet. Nå påstås det at noen skal gjenoppfriske navnet.
Berkeley var et plastskall med en mer eller mindre ildsprutende motorsykkelmotor der foran som dro via motorsykkelgirkasse rett på forhjulene.
Jeg husker en tre-sylindret Excelsior-motor med tre forgassere – det var ikke lett å få den til å gå rent. Og jeg lurer på om ikke Lorden hadde en, før han flyttet til Trondheim og ble AmCar-mann.
Kanskje han har den ennå.
Praktfulle biler, komplett upretensiøse – det eneste de skulle bidra med her i livet var rå kjøreglede. De var mer primitive enn en Healey Sprite, men så begynte de også å få litt smaken på overklasse.
Det ble i hvert fall presentert noen modeller som het Bandit, konstruert av legendariske John Tojeiro – dere som kan deres racing historie vet hvem det er. Den var større, hadde antydninger av komfort og ville bruke en trimmet Anglia-motor.
Med andre ord: den havnet midt oppi alle de andre små sportsvognene, hadde mistet sitt preg og hele eventyrboken ble slått hardt igjen.
Så dukker det opp to engelskmenn, Martin Rees, industridesigner, og Simon Scleater, motorsport-konstruktør, som har hørt om Berkeley fra bestefedrene sine – eller no’n, og som syns at dette må det blåses liv i.
De har fått med en fyr fra Litauen, Vladas Trakselis, som sikkert også har hørt om fenomenet og som syns det låter så romantisk at han har en ide om hvordan man skal gjenskape det. I hvert fall har han foreslått en ny Bandit-design. Både åpen og lukket.
Ideen er også å bruke enten en Ford Ecoboost-firer i midten, eller erstatte den med en batterielektrisk drivlinje. Chassis og karosseri skal bygges av organiske materialer. De skal holde vekten nede (det er snakk om 700 kg) og samtidig kan vi håpe de ikke begynner å gro.
En ting er at jeg ikke er sikker på at dette er noen god idé. Det som gjorde den opprinnelige Berkeley til en relativt sett suksess, var at den hadde sjarm og var alene i et segment som ingen hadde oppdaget, men der det faktisk fantes kunder.
For det andre: det som tok knekken på Berkeley var at de begynte å bli seriøse og skulle bygge en seriøs bil.
Akkurat som det ser ut som denne kommer til å bli.
I hvert fall dersom den vokser ut av sin nåværende tilstand som litt smarte renderinger og modeller.
Men hvis noen derimot dukket opp med et skall på 350 kg og en hysterisk 500 kubikk motorsykkelmotor tror jeg kanskje jeg hadde våknet.
Kanskje har Lorden fremdeles sin gamle Berkeley. Og kanskje er den til salgs?