-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Diesel og ladbart
Prisen du betaler for å spare 223.000 kroner er 155 liter mindre bagasjerom. Velkommen til Mercedes-Benz GLC 300de Plug-in.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.
Dieselladehybride Mercedes GLC har kort elektrisk rekkevidde, men bruker likevel så lite diesel at det knapt er noe poeng i å lade den. Mer om dette litt senere.
Av de 32 modellene Mercedes-Benz tilbyr i Norge, er GLC tredje mest kjøpte i årets fem første måneder, men GLC står likevel bare for 6,7 prosent av det samlede Mercedes-salget, ifølge tall fra OFV.
Forklaringen ligger i det høye volumet av EQC, som uten tvil er familiebilfavoritten hos dem som vil ha en Mercedes-Benz, og det er for tiden så mange at modellen inntar sjetteplassen på årets registreringsstatistikk. Om det skulle ha gått huset forbi, så er EQC el-varianten av GLC.
VALGMULIGHETENE
For dem som sverger til det kjekke i å kunne veksle mellom strøm og fossilt drivstoff i GLC, står nå dieselhybriden for drøyt halvparten av hybridsalget, til tross for 60.000 kroner høyere inngangsbillett. Men sammenliknet med like motorkraftige GLC 400d, er besparelsen hele 223.000 kroner. Akkurat det er kanskje viktigst i bilvalget.
Der det trengs et skikkelig trekkdyr på gården, skal det godt gjøres å ikke seriøst vurdere en dieselhybrid framfor bensinelektrisk. Det er her GLC 300de med firehjulsdrift og gjerne AMG-utstyrspakket, gjør nytten.
PÅ HELL
At dagens GLC, som i 2016 tok over etter GLK, er på hell merkes først og fremst på den langt fra optimale batteripakkingen, den elektriske rekkevidden og instrumenteringen. Mercedes har gjort så godt det lar seg gjøre å pakke batteriet på en plattform utilpasset store batteripakker, men likevel forsvinner 155 liter av bagasjerommet sammenliknet med fossilvariantene, og med en forhøyning i bagasjeromsgulvet som umuliggjør å laste tunge kolli rett inn.
El-rekkevidde oppgitt til 40-45 km – som vi riktignok i test noterte til 50,3 km – holder ikke når de beste, hvor en annen Mercedes-modell er en av dem, klarer fra 70 til oppunder 100 ladekilometer. Kort el-rekkevidde gjør aktiv bruk av ladekabelen mindre realistisk.
RÅSTERK
306 hk og hele 700 Nm i dreiemoment gjør GLC råsterk og ikke minst rask, med 6,2 sekunder på stoppeklokka til 100 km/t. Luftfjæringen løfter komforten opp til følelsen av å sitte på en sky og se ned på brolegging og trikkeskinner. Og med lyd signert Burmester, er det bare å finne fram til favorittene.
Med forrige Mercedes-generasjon instrumentering og skjermdesign midt i synsfeltet, er det lett å tenke seg at GLCs hovedkunder hører hjemme blant sølvgenerasjonen og ikke bryr seg like mye som yngre med å mase om «Hey Mercedes» for å få bilen til å utføre kommunikasjonskommandoer, men synes det fortsatt er kjekt med knapper bygd for å vare et helt Mercedes-liv når klimaanlegg og andre, viktige funksjoner må endres.
GOD DØRLYD
Men de to berøringsplatene på rattet som jeg i mange år har elsket er heldigvis der sammen med den sære girhendelen på det lille rattet, setenes gode sidestøtte, forlengbar setepute og den gode lyden når dørene lukkes. Kjøling i setene og headupdisplay var det aldri plass til innenfor rammen av tilvalgsutstyr priset til drøyt 200.000 kroner, som drar kundeprisen godt over 900.000 kroner.
VI SYNES
Flott og råsterk ladehybrid som likevel er sjanseløs i priskonkurransen med enda sterkere nullutslippsbilen EQC.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1950 ccm, R4, turbo diesel |
Effekt/moment: | 194 hk - 350 Nm |
Elmotor: | 122 hk - 440 Nm |
Samlet effekt: | 306 hk - 700 Nm |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 6,2 sekunder |
Toppfart: | 230 km/t |
Batteri: | 13,5 kWt |
El-rekkevidde oppgitt/test: | 40,0 - 45,0 km/50,3 km |
Forbruk: | 0,18 l/mil* |
Forbruk tomt batteri/test: | 0,58 l/mil |
CO2 | 47 g/km* |
NOx: | 37 mg/km* |
Mål LxBxH: | 466/189/164 cm |
Akselavstand: | 287 cm |
Bakkeklaring: | 18,1 cm** |
Bagasjerom: | 395 - 1445 liter |
Egenvekt: | 2050 kg |
Tilhengervekt: | 2000 kg |
Euro NCAP | B |
Pris fra: | Kr. 696.000 |
Pris testbil: | Kr. 914.986 |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse: | 5 Stjerner (2015) |
* NEDC-verdier. ** Luftfjæring - variabel |