Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90 LWB

Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90 LWB

Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90

Genesis G90

Toppmodell fra Genesis

G90 er navnet på den nye toppmodellen fra Hyundai-konsernets topp-merke: Genesis. Siden den har eksosrør, kan vi nok droppe tanken på å få se den i Norge med det første.

Publisert Sist oppdatert

Genesis jobber seg innover i Europa. Men da jeg møtte merket i Tyskland i september var det fremdeles få spor av det batterielektriske. Selv det hybride lot vente på seg.

Med andre ord: ikke veldig Norges-aktuell.

I september var også 70 og 80 de høyeste numrene på modellene, men jeg ble fortalt at noe enda høyere var rett rundt hjørnet.

Nå har de vist de første bildene av sin flunkende nye G90 – en bil som åpenbart er ubeskjeden nok til å legge siktet mot S Klasser, A8’er og Sjuere.

De har til og med innført det samme ekstra-tilbudet som tyskerne har slik suksess med i Asia: forlenget akselavstand. 190 mm i tillegg – uten at vi vet hva det er i tillegg til.

Men mye tyder på at kampen mot tyskerne først og fremst vil skje hjemme og hos de nærmeste naboene. Det er langt fra sikkert at denne vil bli en del av fabrikkens mest omfattende globale eksportplaner, men heller forbli et flaggskip i nærområdet.

Synd kanskje, for her introduseres litt spennende designideer i et ellers ganske statisk miljø.

Lysene foran er jo for eksempel ganske originale – foreløpig er vel Genesis alene om de doble stripene med lyskilder. Og her er stripene mye smalere enn på andre Genesiser – eller hva det nå er Genesis heter i flertall.

Det de kaller Parabol-linjen langs siden er de også ganske alene om, og den skiller bilen klart fra konkurrentene. Med litt smarte tricks som nesten har fjernet B-stolpen helt, pluss en velformet C-stolpe, får du inntrykk av en firedørs coupé.

At ikke flere biler er utstyrt med det designerne kaller Clamshell panser (tenk Range Rover) er underlig. Her har Genesis brukt slik oppskrift for å gi inntrykk av en meget mykere overflate og et fullstendig fravær av synlig gap mellom karosseriplatene.

Det var også på høy tid at de senket elementene på hekken, nummerskilt og lys, litt lenger ned mot bakkenivået. Nå ser Genesis moderne ut bakfra også.

På bildene virker det også som hjulene er ganske store. Men om de store bare står på denne bilen fordi dette er en LWB-modell, aner jeg ikke noe om.

Det eneste de forteller meg om detaljer som har med slikt å gjøre, er at tekniske data skal slippes når bilen er nærmere lansering i Korea.

Og når det er får jeg heller ikke vite.

Powered by Labrador CMS