Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Hybride utfordrere

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross

Hybride utfordrere

Mitsubishi og Volkswagen er igjen blitt konkurrenter og møtes ved stikkontakten. Vi ser nøyere på hva som skiller og forener Mitsubishi Eclipse Cross og VW Tiguan eHybrid.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 4-2021.

Hvordan kan det ha seg at Mitsubishi Eclipse Cross koster 44.000 kroner mer enn VW Tiguan eHybrid når bilene matcher hverandre i størrelse? Forklaringen ligger i firehjulsdriften. Men først litt om ladehybrider generelt.

Salget av ladbare hybrider har nærmest eksplodert de siste månedene og til et slikt nivå at hver tredje nye personbil så langt i år leveres med ladeledning. Ikke nok med det, 20 av de 25 mest valgte modellene klassifiseres som SUV.

TRE VINNERE
Selv om tre merker, Volvo, BMW og Toyota står for nær to tredeler av ladehybridvolumet, vil konkurrenter på vei inn snart forstyrre bildet. To av dem er Mitsubishi Eclipse Cross og Volkswagen Tiguan eHybrid.

Noen husker at Mitsubishi for noen år siden lanserte Eclipse Cross med fossilmotor som en sportsligere lillebror av Outlander. Det ble ingen suksess, og den forsvant stille ut bakdøren.

Mitsubishi Outlander derimot, inntok posisjonen som ladehybridenes bestselger fra første dag den ble lansert i 2014, og beholdt posisjonen i hvert år til inngangen til 2021: I alt rullet det 34.000 biler på norske veier når bruktimporten inkluderes. I prosessen med å fase ut nåværende Outlander besluttet Mitsubishi å si takk og farvel til nysatsinger i Europa de nærmeste årene.

GJORDE OM
Men det gikk ikke så mange månedene før Mitsubishi fant ut at ladehybrider i Europa kunne være god butikk, kanskje ikke for Mitsubishi isolert sett, men i sum for alliansen Renault/Nissan/Mitsubishi, ved å bruke ladehybridenes lave utslippstall som bonus i alliansen.

Dette er bakgrunnen for at Eclipse Cross i oppgradert utgave er tilbake og erstatter Outlander, så for Mitsubishi-kjennere blir ikke overgangen større enn litt kortere bil med mindre bagasjerom. For den slående likheten mellom de to bunner i identisk plattform, hvilket betyr at Eclipse Cross har så godt som all teknikk felles med Outlander. Selv kjøreopplevelsen har de felles.

VW Tiguan eHybrid har det meste felles med fossil Tiguan, med tillegg av en ladehybridpakke tilpasset MQB-plattformen for Golf, Passat, Skodaene Octavia og Superb samt noen andre VW-modeller.

I utgangspunktet betyr det bensin-/elmotordrift på forhjulene i tillegg til batteripakken.

LIKE STORE
Lite skiller Eclipse Cross og Tiguan i størrelse. De er med lengde på drøyt 4,5 meter store C-klassebiler. Bredde, høyde, akselavstand og bensintankvolum er nær identisk.

Heller ikke batterikapasiteten og rekkevidden skiller de to. 13,8 kWt i Eclipse Cross og 13,0 kWt i Tiguan gir henholdsvis 45 km og 49 km oppgitt rekkevidde.

Så hvor finnes forskjellene? La oss starte med drivlinjen.

99,4 prosent av alle Tiguan levert til kunde i fjor drev på alle hjul, ifølge OFV. Året før var tallet 97,3 prosent. Men ladehybriden trekker bare på forhjulene og tauer kun 1800 kg etter tilhengerkroken, mens dieselutgaven drar 2500 kg og fås i Norge kun med 4x4.

For noen vil dette være opplagte ulemper for ladehybriden. Men så var det prisforskjellen: 110.000 kroner når prisen på en ladehybrid pakkes i Elegance utstyrspakke og sammenliknes med 4x4 og dieselmotor. Tiguan eHybrid pris starter rett under 400.000 kroner.

Mitsubishi gjør valget enklere. 4x4, 188 bensin-/el-hester og 1500 kg trekkevne, tre utstyrspakker, men ellers alt likt. Punktum.

BRA PRIS
Med pris fra 444.000 kroner selger Mitsubishi inn Eclipse Cross som prisgunstig, og har som mål å pumpe ut 2000 biler innen året er omme. Mitsubishi har i det minste rett i at den som jakter en firehjulsdrevet ladehybrid priset under 500.000 kroner, har få modeller å velge blant.

I Tiguan ses verden fra et digitalt perspektiv, instrumentene befinner seg på skjerm med flere grafiske uttrykk og navikartet solid plassert i synsfeltet. Den kontrastrike dashbordskjermen byr på så mange menyer, undermenyer og menyer under der igjen, at det er lett å gå surr og tenke at også VW bør ta et kurs i Teslas minimalistiske brukervennlighet. Her er heller ingen Tesla-morsom peiskos eller annen fjasete underholdning å støtte seg på i fergekø eller i påvente av kolonne over vinterfjellet.

Men takk og pris for volumknott og eget, lettbetjent panel for klimaanlegget.

De manuelt regulerbare stofftrukne forsetene med uttrekkbar pute gir god støtte og er passe faste til lange reiser, men massasjefunksjonen kunne VW spart oss for fordi den fungerer dårlig.

LIMOUSINEFØLELSE
I baksetet derimot, har passasjerene det kongelig. 74 cm beinplass bak en 180 cm høy sjåfør og hele 98 cm takhøyde gir bortimot limousinfølelse. Fordi sitteposisjonen er så høy, kan baksetet reguleres ganske langt fram før det går ut over komforten. Stor avstand mellom bakseteputen og B-stolpen gjør det ekstra lett å gå ut av bilen. Pluss for dører som dekker dørterskelen så man unngår å skitne til klærne, men minus for at ryggekameraet ikke gjemmes vekk når det ikke er i bruk, slik som på Golf.

Også Mitsubishi har skjult dørtersklene, men å skritte over i Eclipse Cross’ langt mer analoge verden, blir som å ta to skritt bakover i tid. Samtidig tror jeg ikke den typiske Mitsubishi-kunden bryr seg om det, og heller foretrekker knapper og analoge funksjoner framfor digital styring av livet bak rattet.

Det er likevel lite til hjelp når klimaanleggfunksjonene er så bortgjemt og knappene så små at man må stoppe bilen for å stille dem inn. Liten dashbordskjerm lever de fleste godt med, men dårlig oppløsning i kombinasjon med et elendig ryggekamera som lett skitnes til, gjør det vanskelig å bruke funksjonen i dårlig vær og særlig om natten.

LES VIDERE:

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS