-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audis berømte R18 inn-tar Norge i Lego-format
Oslo Motor Show får selebert besøk av R18, Audis berømte Le Mans-bil. Til forskjell fra originalen er denne bygd av Lego, men i full størrelse.
Tom Kristensen, Audi og Lego hører sammen. Danske Tom Kristensen er ikke bare tidenes mestvinnende på Le Mans med seks seirer på rad og totalt ni førsteplasser, siste gang var i 2013.
I 2013 kjørte Kristensen og teamet hans Audi R18, en dieselhybrid med 3,7 liters V8 turbo dieselmotor, 530 hk på bakakselen og 100 elektriske hk på forakselen.
Lego har i mange år arbeidet tett med flere bilprodusenter og særlig VW-konsernet. Etter først å ha brukt 400.000 byggeklosser for å ta fram en Lamborghini Sian i full størrelse, falt det helt naturlig å fortsette med bilen til Danmarks idrettshelt fra Hobro på Jylland.
Utvikling og Lego-bygging av R18 står Caspar Bennedsen og hans firma Brick Works for. Men der Audi brukte 30 måneder på å utvikle originalen, tok det Brick-teamet bare 295 timer å ta fram Lego-varianten.
Til gjengjeld gikk det med hele 500.000 klosser og tok 1150 timer for åtte modellbyggere å sette det hele sammen til en så naturtro kopi som mulig. Tom Kristensen overvåket hele byggeprosessen.
Og naturligvis er kopien eksakt like stor som originalen: 465 cm lang, 200 cm bred og 103 cm høy. Men der originalen i race-klar tilstand veier 915 kg, har Lego klart å presse vekten på den Billund-baserte varianten ned til 815 kg.
Til forskjell fra den tyskbygde racingbilen som tar til 100 km/t på to sekunder, står Legos variant ganske stille.
Audi/Lego R18 ble 16. september avduket på Classic Race i Århus. Der stod den sammen med originalen. Oslo Motor Show vil være første internasjonale stoppested for Audi R18 Lego.