-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Da Audi viste sin forrige konseptbil, SkySphere, for en måneds tid siden var en av de store greiene at den kunne trekke seg sammen. På ordre krympet akselavstanden og hele bilen ble kortere.
Jeg begriper ikke ideen – det er ikke lengden som gjør en bil håpløs i trafikk, det er bredden.
Selv en Twizy kan være for bred til de trangeste sprekkene av og til, der er det bare lette motorsykler eller elektriske sykler som duger.
Men konstruktørene bak City Transformer hadde åpenbart tenkt langs disse baner. For deres bil kunne trekkes inn sideveis, selv under kjøring.
Egentlig 140 cm bred, men den kunne overtales til en meter ved behov.
Det er der jeg melder meg ut. Hvis en meter er nok, og jeg satt greit inni der på den bredden, hva skal man da med 40 cm mer? Spesielt når disse pluss/minus 40 centimeterne koster både ekstra vekt og ekstra komplikasjoner i en konstruksjon som egentlig er ganske grei?
Men siden de heller ikke har bygd inn en drivaksel som teleskoper har de måttet montere to motorer der bak – en for hvert hjul, til sammen 15 kW.
De fortalte meg ikke hvor stort batteriet var, men sa det holdt til 180 km, og en toppfart på 90 km/t. Den ble imidlertid begrenset til 45 km/t sammen med begrenset bredde. Akkurat den skjønte jeg heller ikke hvorfor.
Men primitiv var den ikke. Flere airbags, ABS, ESP og klima er blant det den byr på.
Asaf Formoza, som så vidt jeg forsto var selskapets CEO, fortalte at selv om de hadde holdt på med dette prosjektet i flere år, var de fremdeles i en fase der de bare tok forhåndsbestillinger. Men leveringer var rett rundt hjørnet.
Så lenge du forhåndsbestiller er prisen rundt 12.000 euro – den vil stige litt når produksjonen er i gang.