Denne Renaulten er ikke til salgs

Sammen med Mobilize skal Renault lansere en ny bil i München til uken. Denne er spesialbygget for sjåførbetjente mobilitetstjenester.

Publisert Sist oppdatert

Limo heter bilen, og er egentlig et lite mysterium foreløpig. Den stemmer liksom ikke overens med noen av de andre Renaultene vi kjenner.

467 cm i lengden overgår det meste andre som kommer derfra, bare Talisman er lengre.

Denne ser imidlertid ikke ut som noen Talisman, den ligger vel nærmere Arkana som de kjenner best i Russland. Akselavstanden på 275 stemmer ikke med noen andre Renault-modeller.

Men det er utenlandske innslag i denne bilen – den er nemlig utviklet i samarbeid med Jiangling Motors som de har en joint venture med i Kina – det er kanskje der vi finner noe av grunnlaget til denne bilen.

Det hele er bygget opp rundt en ny idé. En bil skreddersydd for taxi/Uber/Ola-type tjenester. Mobility-on-demand, og med en fører om bord.

Derfor skal bilen bare tilbys på abonnementsbasis til profesjonelle operatører.

Mobilize/Renault – og ikke minst Renaults egen bank – vil tilby skreddersydde løsninger for alle typer tjenester, enten det er taxi eller limousine-service, eller firmaflåter. Det kan også legges opp til betal-for-kilometeren hvis man vil ha et program for tilfeldige sjåfører (a la Vy i Oslo).

MobRen forteller at dette transportmarkedet er på € 28 milliarder i Europa i dag, og at man regner med det vil øke til € 50 milliarder i 2030.

Bare i Frankrike er det 47.500 sjåførkjørte biler til leie i dag – 75 % av dem finner du i Paris.

Dette er også et segment der man regner med at elektrifiseringen vil skje meget fortere enn i resten av det europeiske markedet. Selvfølgelig er Limo elektrisk, med rundt 450 kilometer rekkevidde.

Det blir sagt at interiøret er gitt et utvilsomt premium preg, slik man forventer av en VIP-limo. Spesielt brede bakdører skal gjøre det mulig å foreta høvisk inn- og ut-steg, til og med i gallakjoler.

Det er inkludert en rekke førerstøttesystemer, og intern-komfortavdelingen ligger på et høyt nivå. Det er for eksempel kjøleskapsavdelinger for baksetet også.

Motoren er på 110 kW og har et dreiemoment på 220 Nm. Den kan klare 100 på 9,6 sekunder, men dette er en bil som skal kjøres komfortabelt. Og mer enn 140 km/t vil den nok aldri ha behov for.

Den har imidlertid en rekke systemer som trer i funksjon ved hastigheter under 30 km/t – som nok kommer til å bli den mest aktuelle fartsgrensen i storbyer fremover.

VSP er et eksempel – Vehicle Sound for Pedestrians, som både varsler føreren om at det er fotgjengere i blindsoner og varsler fotgjengere om at her kommer det noe lydløst.

Etter premieren neste uke skal et antall biler ut på testmarkeder for å få kjørt seg inn. Selve programmet skal på nett annet halvår neste år.

Powered by Labrador CMS