Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept
Pininfarina Teorema Concept

Pininfarinas VR-utviklede bil

Pininfarina, som er ganske godt utstyrt med elektroniske hjelpemidler, sier at deres Teorema er den første bilen de i helhet har utviklet virtuelt. Hva det betyr? Aner ikke vi heller. Men den ser litt annerledes ut.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes jo definisjoner på VR i retning av ‘kunstig virkelighet’. Eller, hvis man går litt dypere inn i det, ‘en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterlikne et virkelig’.

Det var i hvert fall en lettelse – det har altså vært folk, kanskje til og med designere, blandet inn i dette.

Jeg som har pleid å etterlyse noe originalt når vi får presentert bilprodusentenes hysteriske konseptbiler, ser i hvert fall at det er noe annerledes i denne bilen.

Skal du være veldig avansert kan du jo si at det er noe midt imellom Bertones originale Stratos og Renaults ferske serie med Robo-konsepter. Men denne Pininfarina Teorema har allikevel et helt eget uttrykk.

Ikke originalt kanskje, men eget.

Nå høres navnet ut som om denne øvelsen utelukkende er teori – det hadde vært synd, for det ser ut som det kan komme bra ting ut av denne retningen.

Også her er budskapet at bilen kommer til å bli ditt tredje ‘space’ (hjem, jobb, hjul)

La oss ta det på engelsk så blir det ikke fullt så flaut som på oversatt:

“Teorema, in particular, wants to give people back the pleasure of living the car, driving and travelling, without the frustrations of increased congestion and other compromises, all while integrating AI, 5G and the latest technology to drive passengers towards new incredible experiences along the journey”.

Amen.

La oss glemme en verden uten trafikk-kork og heller se på hva Pf-teamene i Torino og Shanghai har gjort.

De startet med et interiør bygget på en skateboard-plattform slik at man sikret det nødvendige indre volumet før VR-skaperen startet med eksteriøret.

Deretter kicket VR og AR og Pininfarinas egen spesialitet Mixed Reality inn for å sjekke en rekke alternative former, opplevelser og scenarier. Også de var selvfølgelig foreslått av VR, AR og MR!

Man kom frem til et hylster som måler 540 x 140 (lengde x høyde) med god plass for fem, hvorav en heller ikke er sjåfør til daglig, for dette er selvfølgelig selvkjøring i høyeste potens.

Greia er at hele taket løfter seg og gir en stor inn/ut åpning i bakkant, slik at man kan spasere inn helt til man finner setet hvor man skal sitte (eller sengen man skal ligge i – det er også mulig).

Gulvet er utstyrt med noe de kaller ‘fot-trigging som leder deg frem til riktig plass’ – hallo! det er fem seter her, hvor vanskelig kan det være å finne ledig plass? Eller kanskje setet er virtuelt reservert?

Men det som er litt positivt er at du kan bruke veggen i bilen som ryggstø også, så du har et slags sofahjørne du kan krype oppi.

Noen sideinngang er det forresten ikke, dermed høres dette ut som et av tidenes stiveste karosserier.

Pininfarina har ganske god peiling på aerodynamikk også – det nærmeste de har kommet en virtuelt designet bil før er deres CNR forskningsbil fra 1976. Den var utelukkende designet med aero-kriterier i bakhodet og endte med en Cw på 0,172 – samtidig som det var en full fireseter.

De som sto bak den var Pininfarinas designsjef Leonardo Fioravanti, Antonello Cogotti som var sjef for Pfs avanserte vindtunnel, og professor Alberto Morelli fra Politechnico di Torino – der er grunnen til at jeg har et spesielt forhold til den bilen.

Teorema angriper aero på en helt annen måte. I 1976 var det bare snakk om lavest mulig luftmotstand. Nå snakker man om marktrykk og oppdrift og stabilitet og slike hensyn må man møte på litt mer avansert vis.

Når du ser bildene av bilen ovenfra, ser du en rekke riller på bilens overflate. Man har bygget venturier inn i dem for å kontrollere marktrykk og hindre løft, og luftstrømmene som slipper ut med høy fart bak er med på å stabilisere det hele – akkurat som en gammeldags Kamm-hekk.

Bare for å illustrere at automobil er i ferd med å gå over i en ny fase, kan vi nevne at blant de mange modus man kan velge (greit, det er en kjøremodus også, der en egen sjåfør må ta over) finner du en Rest Mode.

En modus der du skal stå bom stille. Da sørger de smarte setene for at du plutselig befinner deg i dine egen hybel.

Mobil i ordet bil pleide å bety bevegelig. Men det vet vi alle – det er lenge siden.

Powered by Labrador CMS