Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati Grecale
Foto: Maserati
Carlo Tavares med Maserati Grecale
Foto: Maserati
Maserati GranTurismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati GranTurismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati GranTurismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati GranTurismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati GranTurismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Maserati GranTurismo
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Maseratis neste crossover

Maserati utvikler en ny SUV som skal inn i segmentet under Levante. Tradisjonen tro er den oppkalt etter en vind.

Publisert Sist oppdatert

Maserati har avslørt at nykommeren skal hete Grecale, oppkalt etter en vind i Middelhavet, og dermed følger den en tradisjon som ble innført med Mistral tidlige på 60-tallet.

Les vår prøvekjøring av Masearti Levante

For en stund siden viste Maserati selv de første bildene av prototypen da den ble kjørt av Stellantis-sjef Carlo Tavares under et besøk på Modena-fabrikken hvor den nye superbilen, MC20 produseres.

Selv om bilen er kamuflert er det lett å se likheten med Alfa Rome Stelvio, og det er ingen tilfeldighet, for de to har mye til felles og skal dessuten bygges side om side ved Stellantis-fabrikken i italienske Cassino.

Maserati har foreløpig ikke avslørt hvilke drivlinjer de skal benytte i nykommeren, men har sagt at de i fremtiden vil elektrifisere sine crossovere. Det betyr ikke at Grecale kommer som elbil ved lanseringen, denne vil komme på et senere tidspunkt.

Trolig vil vi se tilsvarende drivlinjer som i Ghibli, hvor man kan velge mellom en rekkefirer med turbo og mild hybridteknologi og en 3,0-liters twin turbo V6, tilsvarende den som benyttes i MC20. Noen V8 kommer neppe i programmet.

Maseratis første elbil blir ifølge våre kilder den redesignede GranTurismo som vi også viser spionbilder av for første gang - riktig nok en bastard pakket i et modifisert Alfa Giulia-karosseri. Denne skal etter planen avdukes senere i år.

Grecale er heller ikke langt unna produksjon, men vi får neppe se den på veien før i 2022. Da blir den i tillegg til Stelvio konkurrent til modeller som Porsche Macan samt de hissigste utgavene av BMW X3, Mercedes GLC og Audi Q5.

Powered by Labrador CMS