Tesla vil ha enda større del av kaka

Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.

Publisert Sist oppdatert

Mange hadde stått på venteliste i årevis da Tesla startet utleveringene av sin folkelige Model 3 i 2019. Ikke uventet fløy bilen rett til topps på den norske registreringsstatistikken, og ifølge OFV ble det registrert hele 15.683 nye Model 3 på norske skilter i 2019.

I 2020 måtte den se seg slått av Audi e-tron, men etter første kvartal i år er den tilbake på toppen – knepent foran Toyota RAV 4.

Så langt har 94 prosent av Model 3-kundene valgt en modell med firehjulsdrift. Ikke bare står god fremkommelighet høyst på prioriteringslisten for nordmenn, men det har også stor betydning for annenhåndsverdien.

Men nå tar Tesla grep som kan endre dette bildet. For mens Model 3 med bakhjulsdrift så langt har vært priset til kr 399.900 – 50.000 kroner mindre enn rimeligste modell med firehjulsdrift – dumper nå Tesla prisen til 349.900 kroner.

Dermed får man en Tesla Model 3 til en pris hvor mange mindre biler med kortere rekkevidde konkurrerer i dag. Og når tillegget for firehjulsdrift øker til 100.000 kroner vil nok langt flere velge den rimeligste varianten.

For i denne prisklassen er det få konkurrenter som kan friste med Teslas rekkevidde på 448 kilometer i tillegg til deres velutbygde nettverke av hurtigladestasjoner.

I tillegg lokker Tesla med gunstig finansiering. Om du hoster opp 35 prosent egenkapital, drøye 120.000 kroner, blir du sittende med en månedskostnad på like under 3000 kroner. Det er innenfor rekkevidde for mange nordmenn.

Selv om dette er gode nyheter for de som skal kjøpe bil, vil det sannsynligvis påvirke bruktbilprisene i negativ retning. Skjønt den risikoen var nok flesteparten av de 1622 som har kjøpt Model 3 med bakhjulsdrift de siste to årene klar over før de inngikk avtalen.

Hittil i år er det ifølge OFV registrert 115 Model 3 med bakhjulsdrift mot 2568 med firehjulsdrift.

Med stadig nye modeller på markedet er det grunn til å anta et turbulent prisbilde på eksisterende elbiler gjennom året.

Imidlertid er Tesla blant merkene som har holdt seg høyest med hensyn til annenhåndsverdi.

På spørsmål om Tesla vil gi noen kompensasjon til de 115 som har kjøpt Model 3 Standard Range Plus hittil i år, svarer Teslas kommunikasjonsdirektør, Even Sandvold Roland:

– Disse kundene fikk en fantastisk rente på 0,25 % de første tre årene de eier bilen, hvis de valgte finansiering gjennom vår partner. Dette er ikke lenger tilgjengelig for de som bestiller Standard Range Plus i dag.

Powered by Labrador CMS