Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible
Jaguar F-Type Convertible

Sommeråpen Type

Det er aldri for sent å reise i opplevelser. Jaguar F-Type Convertible hjelper deg å gjøre reisen til selve målet.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020.

De første dagene av mai var unnagjort og bak lå allerede uker med mange herlige soldager og lange, svale kvelder. Framtiden, i det minste på kalenderen, varslet lengre dager og statistisk mer varme, så jeg trykket allerede langt inne i parkeringshuset på knappen som i løpet av ti sekunder pent pakker ned Jaguar F-Types stofftak. Jeg var klar til å møte solstrålenes forsommer og dro på litt ut av huset.

Men forsommeren vil det annerledes og møtte meg umiddelbart utenfor porten iført piskende hagl etterfulgt av ei kald og kort, men såpass intens, snøbyge at lysegrønne løvtrær stod stive av skrekk som kulisse. Heldigvis legges taket like raskt på som det tas av – og i fart – så det kom på i en feiende fart før snøen rakk å legge seg i passasjersetet.

DROPPER SOMMERÅPENT
Her ligger forklaringen på hvorfor stadig flere dropper den sommeråpne bilen til fordel for lukket SUV som med firehjulsdrift spiser dårlig vær og dårlige veier til frokost.

Dagen etter startet med kuldegrader og is på frontruten som straff for at jeg i et øyeblikk av latskap valgte å hensette bilen på utsiden av garasjeporten, og ikke på innsiden.

Det var på leting etter en for lengst bortpakket isskrape jeg oppdaget at Jaguar allerede hadde tenkt på mine hvitfrosne fingre og utstyrt kabrioletutgaven – av alle biler i verden som normalt ikke trenger det – med både varmetråder i frontruta og varme i rattet. Takk og pris, jeg lover å huske akkurat denne absurde maiopplevelsen etter en snill vinter med føre i hovedsak tilpasset sommerdekk.

SJELDEN I NORGE
Jaguar F-Type er overflødighetshornet med kun 62 nysolgte og 41 bruktimporterte i Norge siden lanseringen i 2013. Av disse er bare 15 kabrioleter, så noe vanlig syn på norske veier er den slett ikke.

Når jeg først blar innom Jaguars historie, så etterfulgte F-Type vakre XK, begge streket opp av Ian Callum, skotten som i kraft av å lede Jaguars designavdeling i en mannsalder, har satt sitt bumerke på hele den britiske sportsbilprodusentens modellrekke i dette århundret. Intet mindre, må vite.

Og naturligvis henger F-Type på historien til legendariske E-Type, produsert fra 1961 til 1975. Å ta lærdom av en suksessrik fortid gjør det enklere å møte fremtiden.

Kabrioletvarianten av F-Type, eller for den sakens skyld kupéutgaven, er ikke bilen du anskaffer og kjører rundt i for å eksponere innsiden av lommeboka. I så fall imponerer lavbygg fra Italia mer. Nei, F-Type handler om entusiasmen for britisk bilhistorie, dernest om solid ingeniørarbeid pakket inn i et snev av britisk overklassetouch, plantet fjellstøtt til asfalten og uttrykt i det enkle ordet kjøreglede.

RETUSJERT
2020-utgaven av Jaguar F-Type dreier seg ikke om noen tvers gjennom ny bil, snarere om en lettere facelift for å tilpasse en bra bil til 2020-kravene i form av smalere lykter, digital instrumentering, oppgradert infotainment-teknologi og opprydding i motorprogrammet.

Retusj både foran og bak får en lekker bil til å framstå enda lekrere.

I innstegsmodellen brummer den firesylindrede 2,0-liters turbomotoren som Jaguar fortsatt henter 300 hk ut av. Den trekker på bakhjulene og 4x4 står ikke på tilvalglisten.

Venner av V6 (3,0 liter/340 hk og 380 hk) må heretter finne seg i rekkefireren, eller ta steget opp i kompressormatede 5,0 liter V8 hvor den med minst effekt yter 450 hk, som øker til 575 hk i R-modellen, og hvor 4x4 er en del av pakken.

BARE AUTOMAT
I oppgraderte F-Type dropper Jaguar manuell girkasse som option. Heretter gjelder kun ZFs Quickshift-kasse med åtte trinn og sportsmodus som enklest betjenes med hendlene på rattet. Valget henger sammen med forbruk, men også i at automatkassen skifter raskere og mykere enn de aller fleste greier å gire med spak i gulvet.

Girkassen fungerer utmerket også sammen med en motor hvor maksimalt moment på 400 Nm allerede oppnås ved 1200 omdreininger, men som mer enn gjerne lar seg piske opp mot rødmerkingen på 6000-tallet og hele tiden ber om mer pådrag for å utfordre 20-tommerne fra Pirelli, 295/30 bak og 255/35 foran.

Men jeg innrømmer allerede nå at selv om det tok under seks sekunder til 100 km/t, er det noe herlig over lydbildet når enda flere enn fire sylindre jobber sammen, som eksempelvis i rekkesekseren i BMW Z4 som er en av konkurrentene. I Jaguaren brummer det bassaktig, men det er først etter å ha trykket inn eksoslydknappen.

TREKK FRA SIDENE
Jeg hadde håpet på noen varme dager med taket nede i F-Type. Timene skulle bli til minutter. For trekk bakfra er alltid vanskeligere å stenge ute i en roadster enn i en fireseter hvor sideglassene bak møter vindavviseren kant i kant. Siden F-Type ikke leveres med vindskjerf à la Mercedes som blåser varm luft mot nakken, skal det være ganske varmt i luften før trekk fra åpningen mellom siderutene og hodestøtten ikke føles ubehagelig.

Vindskjermen, som egentlig bare er i veien med taket på, fjernes manuelt. Kanskje en idé å elektrifisere denne funksjonen? På varme dager derimot, kjøles setene ned i tre trinn.

Selv om F-Type først og fremst er til for gledens skyld på veier som snor seg gjennom hyggelig landskap, består hverdagen selv i en bil som denne ikke så rent sjelden av sakterullende trafikk og køer. Selvfølgelig tar cruisekontrollen hånd om de kjedelige transportetappene, men ikke automatisert med radarstyrt cruisekontroll og køfunksjon.

At Jaguar ikke spanderte selvkjøringsfunksjon til nivå 2 ved oppgraderingen, er lettere å forstå i en bil som primært skal kjøres aktivt og ikke tjene som transportmaskin.

DIGITALT
Det digitale dashbordet vekker ikke på noen måte oppsikt, kun som mer tidsriktig sammenliknet med de gamle klokkene. Infotainment-skjermen kunne med fordel vært vinklet mer mot føreren, men strålende skarphet veier delvis opp for innholdstilgjengelighet flere av konkurrentene gjør bedre.

Jeg liker Jaguars gjennomførte bruk av navnetrekket i alt fra seterygger via lufteventilene, til ringen rundt den lille knappen som åpner oppbevaringsrommet på passasjersiden. Likeledes tiltrekkes jeg av den store klokka midt på instrumentskjermen hvor turtelleren betyr langt mer enn fartsmåleren (om skjermen konfigureres slik) bare for å fortelle omgivelsene hva som er viktigst når man først har investert i en F-Type.

Bilen jeg kjørte var den første og eneste oppgradert F-Type i Norge til nå. Ny F-Type lanseres i løpet av juni, men hva den skal koste er ikke klart. Men ta utgangspunkt i at utgående F-Type kupe starter rett over 900.000 kroner og kabrioleten 80.000 kroner høyere, legg så på rundt 100.000 kroner (inkludert valutajustering), så er du sikkert ikke veldig langt unna.

VI SYNES
F-Type er blitt enda flottere og er fortsatt minst like sportslig, men må det trekke så mye i nakken med taket nede?

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Jaguar F-Type R-Dynamic

Motor:

1997 ccm, R4, turbo bensin

Effekt/moment:

300 hk - 400 Nm

Drivlinje:

8A, bakhjulsdrift

0-100 km/t:

5,7 sek

Toppfart:

250 km/t

Forbruk:

0,91 l/mil

CO2/NOx:

206 g/km - 23 mg/km

Mål LxBxH:

448/192/131 cm

Akselavstand:

262 cm

Bakkeklaring:

10,0 cm

Bagasjerom:

196 liter

Egenvekt:

1540 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

Aldri testet

Pris fra:

Ca 1.000.000

Miljøklasse:

F

Powered by Labrador CMS