- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
Fra gokarts til racingtrucks
Praga er en allsidig sportsbilprodusent du kanskje aldri har hørt om. De fortjener litt oppmerksomhet.

Når et firma fra Praha, ikke mer enn ti år gammelt, vinner gokart-mesterskap i Las Vegas, vinner utholdenhetsløp i Storbritannia og takler umulige sand-dyner i Saudi Arabia i Dakar-løpet, er det kanskje på tide å bli bedre kjent med dem.

Dessuten går de til værs. Alfa heter et sportsfly de bygger, med tsjekkisk turboprop-motor.

Og dette er jo helt på linje med tradisjonen, for egentlig, langt der inne, er det en direkte forbindelse med den gamle Praga-bedriften. En tsjekkisk hjørnesteinsbedrift på linje med Skoda før krigen.

Deres første bil kom for 90 år siden, etter det ble det motorsykler og lastebiler og tog og tanks – og fly.

Men så et langt opphold. Da de bygget en landeveis-versjon av racerbilen R1 i 2016, var det den første bilen som bar Praga-navnet siden 1947.                      

Praga Racing heter det firmaet dette dreier seg om, og navnet sier hva deres virksomhet dreier seg om.

Det det dreier seg om skjer i tett samarbeid med deres britiske importør, VR Motorsport.  Sammen vant de syv av ni renn i Britcar Endurance Mesterskapet i fjor, og vant selvfølgelig serien.

I år kommer de tilbake med en sterkt forbedret R1 – de sikter på så mange som 12 biler og planlegger egne merkeløp i Britcar-serien fra neste år.

Den nye bilen har nok samme profil som forgjengeren, men det er også gjort så meget med eksteriøret at de har klart å øke marktrykket med 15 prosent samtidig som de har senket luftmotstanden med 15.

Det er bygget en helt ny monocoque i kullfiber der kollisjonssonene er forsterket med paneler som er fremstilt av Zylon. (ikke jeg heller, jeg måtte se etter).

Akselavstanden er 253 cm, og målene ellers er 413 x 180 x littunderenmeter.

Vekten er helt nede på 643 kg og motoren har 370 hk, med andre ord 1,74 kg/hk.

Den kommer for øvrig fra racing-avdelingen hos Alpine og er montert på langs med frisk luft for de 16 ventilene fra et skop på taket.

Sammen med Cosworth har de utviklet egen motorelektronikk som blant annet sikrer at dreiemomentet på 395 Nm er bedre fordelt ut over turtallsområdet.

Seks trinns Hewland, forresten, via manualer under rattet. Og en cockpit som er så racing du kan få.

Men om denne bilen høres ut som en unisex-deltaker i endurance-klassen, har den to åpenbare fordeler (i tillegg til at den har vist at den er en vinnerbil).

Den påstås å være enklere i vedlikehold og billigere enn alle andre den kan sammenliknes med.

Del på facebook   twitter
Annonse: