-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Fabrikkhenting hos Porsche
I starten måtte kunden sørge for festen selv. I dag er det ca. 20 kunder hver dag som henter bilen sin på Porsche-fabrikken. Det er med andre ord blitt litt mer rutine nå.
Det er et herlig bilde av en dr. Ottomar Domnick som henter 356-bilen sin på fabrikken i Zuffenhausen i 1950. Der står han i frakken sin og skjenker champagne til tre Porsche-folk.
Funksjonærer?
Mekanikere?
Champagnen – eller det var vel heller Sekt – hadde han i hvert fall med selv.
Han hadde grunn til å feire. Spesialisten i Neurologi og Psykiatri hadde bestemt seg for å bli Porsches første tyske kunde.
Det klarte han den 26. mai 1950, da han hentet Kommissionsnummer 5001.
Så ivrig var han at han hadde reist til Stuttgart dagen før.
Mange har det sikkert på samme måten fremdeles. Hente egen bil på fabrikken gir fremdeles en egen følelse, og firmaer som Daimler eller Porsche får det til å ligne en høytid.
Men ikke på samme måte som for dr. Domnick. Rett etter overrekkelsen tok Herbert Linge nøklene og kjørte en tur med den nye eieren for å vise ham hvordan.
Linge begynte å jobbe med Porsche i Østerrike i april 1943 og ble en av Porsches mest kjente racerførere med både Mille Miglia og Le Mans historikk.
Listen over Porsche-kunder leses som en Hvem er Hvem. Det skulle ikke forundre meg om Porsches arkiver har bilder av dem alle sammen. Her finner du blant annet bilder av den verdensberømte dirigenten Herbert von Karajan.
Kanskje finnes det også et bilde av meg, jeg fikk overrakt en som skulle nordover, utstyrt med de typiske ovale «tollskiltene», av pressesjefen og racing-generalen Richard von Frankenberg – og siden også dette skjedde utendørs måtte det ha vært før 1970.
Etter den tiden begynte man nemlig å trekke inn under tak i lokaler som var mer egnet for høytid.
I dag skjer disse øvelsene etter en nøye innøvd koreografi. Med besøk på museet (hvis det er i Stuttgart og ikke i Leipzig du skal hente den), med gjennomgang på fabrikken og med en solid lunch.
Selve overleveringen tar ikke mindre enn en time, og hvis du har enda flere spørsmål kan du gjerne bli der hele dagen. Du behøver ikke skamme deg for å be om hjelp til å koble telefonen din til PCMS’en. Eller spørre om hva PCMS egentlig betyr.