-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Pacemaker? Trygg i elbil.
En tysk undersøkelse slår fast at folk med hjertestarter eller pacemaker ikke får systemet forstyrret av at de nærmer seg en elbil.
Det er opplagt helt begripelig at folk med pacemaker eller med intern defibrillator er engstelige for elbiler.
Det er velkjent at disse innretningene, som så effektivt holder dem i live, er følsomme for sterk elektromagnetisk interferens, og det er selvfølgelig nærliggende å tro at dette er noe som elbiler både er fylt av og omgir seg med.
Forskere i München, konsentrert rundt det Tyske Sentrum for Hjerte og Kretsløp-forskning (DZHK), har tatt for seg godt over hundre pasienter med det som på fagspråket åpenbart heter Implanterte Elektriske Hjertedingser (CIED).
Siden DZHK er en del av det Tekniske Universitet i München, kunne man utføre studiene i et rent laboratorium med elbilene på en prøvebenk, slik at bilen hele tiden ga maks ytelse.
Avanserte elektrokardiogrammer klarte ikke å påvise et eneste feilslag hos noen av forsøks-kandidatene.
Konklusjonen var helt klar: ingen fare for CIED-pasienter å kjøre elbiler.
Dr. Carsten Lenners, en av vitenskapsfolkene, forklarer at «dagens elbiler er bygget slik at inne i bilen er man meget godt skjermet fra elektromagnetisk påvirkning. Utenfor er det ikke så bra», sier han og legger til at det faktisk er litt mer kritisk når man lader.
Men selv om påvirkningen er større når man fyller, viste ikke målingene antydninger av problemer ved slike situasjoner heller.
Men han legger til at «elbiler og ladesystemer er i stadig utvikling slik at det vil være nødvendig med stadig forskning på dette området, for å holde øye med utviklingen.»
Men i dag er det åpenbart ingen blinkende lys som antyder fare.