-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mustang blir elektrisk dragster
Når det gjelder antall liter drivstoff per kilometer er det vel ikke noen bilsportgren som sløser mer enn drag-racing. Når det gjelder drama og teater per liter er vel allikevel historien en helt annen. Nå skal Ford kombinere drag med null-utslipp.
Jeg syns egentlig det er noe fascinerende med å bygge en motor der målet er at den skal holde i ti sekunder før den eksploderer og må bygges opp igjen helt fra bunnen.
En muskelbunt som gir det maksimale for at du skal klare en kvart mile på mindre enn fem sekunder og så krysse linjen med mer enn 500 km/t.
Fullstendig formålsløst, selvfølgelig – men enda et element i jakten på noe som er der, men ikke kan forklares.
Nå er det nok forresten noen flere amerikanere enn, for eksempel, nordmenn som gjerne vil prøve å forklare drag, så derfor er jeg litt spent på hva målgruppen til Ford er når de nå lanserer Mustang som dragster.
Det er klart det er mange som har kjørt gamle Mustanger på stripa, enten på etablerte eller improviserte striper. Det er jo det muskelbiler er til for å gjøre.
Men den nye elektriske Mustangen trodde jeg var beregnet mer på å redde kloden enn på å rive opp asfalt.
Den har imidlertid fått et navn som ikke levner noen tvil om hva dette dreier seg om: Ford Mustang Cobra Jet 1400.
Cobra Jet er et klassisk navn. Da Ford viste seg på dragstripene i 1968, fire år etter Mustang-debuten, ble navnet brukt første gang og har vært i bruk on og off siden.
Og selvfølgelig vet du da hva 1400 betyr. Det er antall hestekrefter som du kan koble opp mot 1500 Nm. Det skal bli nok til å gjøre 400 meter på under 8 og ende på over 270 km/t.
Nå fikk vi jo se den 900-hester sterke Mustang Lithium på SEMA i Las Vegas i fjor, og vi kunne kanskje gjette at det ikke ville stoppe der.
Les også: Retro Mustang fra Russland
Men mens det fremdeles ryktes at Lithium vil kunne komme i produksjon presiserer Ford at den nye Cobra Jet’en er en engangsforeteelse.
De lover at den skal debutere i et seriøst løp senere i år, og de forteller fansen av bilen er utstyrt med lydspor. Men den videoen som er lagt ut reproduserer vel ikke akkurat et lydbilde som får hårene til å reise seg på ryggen.
Og så lurer jeg også på om de norske og europeiske Mustang-kundene egentlig er særlig interessert i denne virksomheten.
De fleste vil vel kanskje være mer interessert i å få svaret på hvorfor det ikke er en eneste blå Ford-oval på Mustangen i det hele tatt.
Er det Mustang som skammer seg over Ford, eller Ford over Mustang – eller hva er grunnen? Spesielt når Cobra Jeten er full av Ford-logoer, men den skal vel gå så fort at man ikke får øye på dem.