Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé

Nytt innsteg fra Mercedes-AMG

Omtrent samtidig som de første bilene kommer på veien, lanserer Mercedes-AMG en ny innstegsmodell av sine firedørs coupé.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-AMG GT 43 4Matci+ 4-door Coupé blir rimeligste utgave av den sporty familiebilen. Men det betyr ikke at den mangler muskler – 367 hester og et dreiemoment på 500 Newtonmeter dekker nok behovet for de fleste.

Vil du ha litt mer, så kan du gå for 53 4Matic som henter 435 hk / 520 Nm ut fra den samme rekkesekseren med tre liters slagvolum. Begge har samtidig markedsintroduksjon.

Men det fins også heftigere utgaver for dem som aldri får nok muskler – dem kan du lese mer om her.

Nykommeren gjør null til hundre på 4,9 og har en toppfart på 270 km/t. I tillegg til de «normale» hestene sørger en EQ boost starter-alternator for 22 hk og 250 Nm ekstra over en kort periode når behovet melder seg.

Starter-alternatoren er en elektrisk motor som sitter integrert mellom motoren og girkassen og forsyner det 48 volts elektriske systemet i bilen.

Dette gir i sin tur strøm til en elektrisk kompressor som sammen med den eksosdrevne turboen sørger for spenst i kombinasjon med moderat forbruk. Godt under literen på mila er jo anstendig sett i forhold til muskler og firehjulsdrift.

Detaljer i eksteriør og interiør er identiske med de du finner i Mercedes-AMG GT 53, noe som blant annet medfører at du kan velge mellom tre interiører.

Det samme gjelder den kjappe 9-trinns Speedshift automatkassen, den aktive aerodynamikken og den automatisk regulerbare hekkspoileren. Og selvsagt har begge modeller en rikholdig liste over ekstrautstyr og individualiseringsmuligheter. Mercedes-AMG er jo ikke akkurat A4.

Tekniske data

Mercedes-AMG

GT 43 4MATIC+
4-door Coupé

Mercedes-AMG

GT 53 4MATIC+

4-door Coupé

Sylindere

6 i rekke

6 i rekke

Slagvolum (ccm)

2999

2999

Effekt (kW/hp)

270/367

320/435

v/omdreininger

5500-6100

6100

Ekstra effekt fra EQ Boost (kW/hp)

16 (22)

16 (22)

Maks. dreiemoment (Nm)

500

520

v/omdreininger

1800-4500

1800-5800

Ekstra moment fra EQ Boost (Nm)

250

250

Drivsystem

Firehjulsdrift med automatisk kraftfordeling

Firehjulsdrift med automatisk kraftfordeling

Snittforbruk (l/mil)

0,94-0,91

0,94-0,91

CO2 (g/km)

215-209

215-209

Utslippsklasse

Euro 6d-TEMP

Euro 6d-TEMP

Aks. 0-100 km/t (sek.)

4,9

4,5

Toppfart (km/t)

270

285

Pris (Tyskland i euro)

95.259,50

109.182,50

Powered by Labrador CMS