Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Fiat 500 Spiaggina '58

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

Showcar Spiaggina by Garage Italia

500 Jolly Spiaggina 1958

500 Jolly Spiaggina 1958

500 Jolly Spiaggina 1958

Sommer fra Fiat

Fiat har kommet med en sommerversjon av 500. Like etter viste GarageItalia sin versjon. De har gjort den til enda mer sol&strand.

Publisert Sist oppdatert

Fiat må ha satt verdensrekord i spesialversjoner av en enkelt modell. Nå er 500 kommer med enda en utgave: Spiaggina ’58.

Den skal feire 60-årsdagen for den velkjente strandbilen – den uten noe som helst oventil, og med flettede rottingseter. Jolly het den opprinnelig, senere også kjent som Spiaggina.

LES MER OM CAPRI-TAXI

Fiat har tatt utgangspunkt i produksjonsbilen med stofftak og lagt på en mild sommerblå og perlehvit farge. Retrohjul skal selvfølgelig bringe tankene tilbake til 1958, og – utrolig nok – det er nettopp det antallet denne spesialutgaven skal bygges i.

Interiøret har også fått akkurat det samme sommerpreget med seter trukket med et stoff som man kan se for seg på gamle dagers herre-svømme-overdeler.

Det hele, sikkert til en pris som ikke akkurat er sommermild.

Men sommeroffensiven stopper ikke der. For Fiat-arving Lapo Elkanns selskap Garage Italia, som har utviklet seg til å bli en av Europas store Custom-verksteder, trengte cirka et halvt minutt etter Fiat 500 Spiaggina ’58-premieren på å hente frem sin versjon.

Den er selvfølgelig enda tettere opp til originalene – nemlig de strandbilene som først ble bygget av Ghia og som kom på markedet i 1958 (samme år som Domenico Modugno sang Volare på San Remo festivalen).

Ghias originale skapning resulterte i tusenvis av imitasjoner etterpå. Den ferskeste er altså den som kommer fra Milano nå.

Her har de brukt alle tricksene i boka. Taket er selvfølgelig fullstendig borte, frontruta er kuttet. Fargene er som på Fiats versjon, men her er det lagt på en rekke kromdetaljer som gir skikkelig retro-vibber.

Frontsetene er erstattet av en benk – kledd i skinn som tåler saltvann. I stedet for teak over det store lasterommet der bak er det kork.

Og, som en betryggelse – ingeniørfolkene hos Pininfarina har assistert Elkanns mannskap, slik at bilen er blitt like stiv som utgangspunktet, selv om mange av støttefunksjonene er borte.

For dette er nemlig ikke bare en vanlig showmobile som skal stå bom stille og ta seg ut.

Garage Italia forteller at du er hjertelig velkommen med detaljønsker hvis du vil kjøpe din egen utgave. Levert med hvilken motor du måtte ønske.

180-hesteren i denne? Det høres ut som skikkelig sommermoro.

Powered by Labrador CMS