Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Evija

Lotus Evija

Lotus Evija

Lotus Evija

Lotus Evija

Lotus Evija

Lotus Evija

Lotus Evija

Lotus Driving Tomorrow

Lotus Driving Tomorrow

Lotus Driving Tomorrow

Lotus Driving Tomorrow

Lotus Driving Tomorrow

Lotus Driving Tomorrow

Lotus Driving Tomorrow

Emira klar til sommeren

Lotus har dratt i gang en forhåndskampanje vi aldri har sett make til før. Krampe eller en ny, lysende fremtid?

Publisert Sist oppdatert

Vi skjønte vel ikke helt hva som skjedde da Lotus presenterte sin Type 131, Evija, for to år siden.

Enda en batterielektrisk superbil langt på bortsiden av 1000 hester – gjesp.

Men etter det har det skjedd mye i et program de har døpt Vision 80.

Jeg lurte også på hvorfor det het det, inntil jeg ble forklart at dette startet i 2018 – det året Lotus fylte 70, og poenget er at man skal se 10 år inn i fremtiden – til 80-års dagen.

Ny sjef til å se fremover har de fått. Matt Windle har vært der nesten hele sitt liv, det vil si – en periode var han Teslas mann på stedet da Roadster-karosseriene kom derfra, så han har helt sikkert lært seg et annerledes tenkesett også, etter å ha vært eksponert for Elon Musk i oppstartfasen.

Nå sist var han sjef for all teknisk innats der.

De har fått en ny mann på salgssiden også, Geoff Dowding, som stille og rolig har bygget opp deler av forhandlerapparatet slik at det kan håndtere helt andre volum – og sannsynligvis også en annen type kunder – enn de har opplevd til nå.

Men det som virkelig tyder på ny grunnmur er en investering fra eieren, kinesiske Geely, som ligger i £ 2,5 milliarder-klassen.

10.000 biler pr år om noen år – ti ganger de 1.378 bilene de gjorde i fjor. Men ikke alle fra hovedkvarteret i Hethel som er rustet kraftig opp. Det skal åpnes en dedikert Lotus-fabrikk i Wuhan, Kina, også, der de skal lage batterielektriske SUV-er.

Vi snakker nemlig en familie produkter nå. Fire plattformer er utviklet, en av dem lettvekts aluminium med røtter helt tilbake til Elise fra midten av 90-årene. Den som i litt bearbeidet form sitter i dagens Evora.

Det er denne som skal brukes på sommerens nykommer.

– Vår siste bil med forbrenningsmotor – det siste hurra, sier Windle som kaller dette en feiring av alt som er fantastisk med forbrenning.

Det ser ut som enten en toliters firesylindret turbo fra ukjent leverandør, eller den samme V6 fra Toyota som brukes i Evora, og med klare styling-spor fra Evija, sier de som har greie på slikt.

Og Windle, som definitivt har peiling, sier at de fremdeles holder seg unna elektrisk styring. At de vil bruke den samme elektrohydrauliske de bruker i Evija, for å få maks styrefølsomhet.

– Selvfølgelig hadde det vært enklere med en ren steer-by-wire, ser han til Autocar, – men vi holder ut så lenge vi kan. I 2027 trer GSR2 (sikkerhetsforskrifter) i kraft, og da er det så mange krav til sjåførstøtte at vi MÅ bruke EPS.

Et lite sidespor igjen. James Hazlehurst er mannen som leder dynamikkinnsatsen hos Lotus, og han elsker å forklare noe de kaller 50-meteren:

– Man skal kunne merke en ekte Lotus i løpet av de første 50 meterne – du er ikke kommet opp i 50 km/t en gang – men du skal umiddelbart føle den direkte kontakten med styringen og forbindelsen til veibanen. Du skal merke en demping som gir den perfekte balanse mellom handling og komfort. Og du skal merke en drivlinje som reagerer direkte, og proporsjonalt til hvordan du behandler gasspedalen. Alt dette skal du klare å kjenne før du har vært i nærheten av 0,1 g – i noen retning.

Det er den nye bilen de snakker om hele denne veien.

Den har fått navn, offentligheten har fått vite at den skal hete Emira. Og den har fått en dato. Verden er fortalt at den kan glede seg til den 6. juli – da skal herligheten presenteres. Til en pris fra 50 til 100.000 pund.

De andre plattformene inkluderer en som skal brukes på de første SUV-ene – det sies at man allerede ser den i den første bilen fra Geelys nye merke, Zeekr, som debuterte i Shanghai nå.

Og så kommer en egen for de neste generasjon batterielektriske sportsbiler.

Internt heter den originalt nok E Sports, men det som er mer interessant er at den utvikles sammen med Alpine i Frankrike. Produksjonen skal skje både i Frankrike og England, og bilene blir ikke like.

– Et klart mål er å holde vekten nede på det forbrenningsbilene veier i dag, sier Windle.

Det er nesten litt råttent, oppi denne festen, å minne om at i 2019 (2020-tallene er ennå ikke klare) omsatte Lotus for litt under 100 millioner pund, og tapte £ 14,1 mill.

La meg heller avslutte med det hyggelige og si at dersom du virkelig er interessert i informativ markedsføring for tenkende personer som klarer å ha oppmerksomheten rettet mot ett tema i mer enn tre minutter, så gå inn her.

Da har du forhåpentlig fått mange grunner til hvorfor du virkelig bør glede deg til den 6.juli.

Powered by Labrador CMS