-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Det yngler hos Xpeng
I Norge har de foreløpig én modell på markedet, SUV-en G3, men de har lovet å snart lansere sedanen P7 også. I Shanghai sto Xpengs tredje modell utstilt, med teknologi du ikke finner i andre serieproduserte biler så vidt vi kjenner til.
Med betegnelse P5 er nykommeren fra Xpeng lillebror til P7 som allerede er i salg i Kina og som Zero Emission Mobility har lovet snart kommer til Norge. «Ved påsketider» sa de opprinnelig, så det drøyer neppe før vi får se den her.
Når er det foreløpig svært begrenset hva produsenten deler av informasjon, men ut fra betegnelsen kan vi anta den er tiltenkt rollen som Model 3-konkurrent. P7 ligger som kjent et sted mellom Model 3 og Model S i format.
Nå er jo ikke sedaner det hotteste i Norge, men det fins noen unntak – deriblant Model 3 som det ifølge OFV er registrert 2570 stykker av hittil i år, så det er sikkert plass til en attraktivt priset P5 også.
Den egenskapen Xpeng spesielt fremhever ved P5 er at den er først ute med lidarsensor. P5 har faktisk to slike – en på hver side av fronten.
Ifølge produsenten er disse i stand til å skille mellom fotgjengere, dyr, syklister, scootere og statiske objekter, samt oppdage veiarbeid – ikke bare i åpent lende, men også i tunneler, i stummende mørke og i tåke og regn.
Lidar jobber etter samme prinsipp som radar, men bruker laserlyspulser i stedet for radiobølger for å «scanne» nærområdet.
De fleste autonome biler kommer til å anvende denne teknologien, men tidligere har lidarsensorer vært for dyre til å brukes i vanlige biler.
Nå er prisene mer akseptable, og blant annet Volvo har uttalt at de skal benytte lidar-teknologi i neste generasjon XC90 som skal på markedet i 2022.
– Hver eneste nye Xpeng modell skal ha banebrytende teknologi om bord, og P5 er vår mest avanserte og teknisk ambisiøse modell så langt, sa Xpeng-sjef He Xiaopeng da han nylig avduket bilen i Shanghai.