Toyota gulper hydrogen

Vi vet at Toyota er interessert i hydrogen. Men vi trodde det var på Mirai-måten, via brenselceller. Nå forteller de om en racing-Corolla der hydrogen forbrennes direkte i stempelmotoren!

Publisert Sist oppdatert

Orc Rookie Racing er navnet på et japansk racing team, som egentlig ikke burde interessere oss altfor mye.

Super Taikuyu er navnet på en langstrekk racingserie i Japan, som heller ikke burde ta for mye av din tid.

Bortsett fra at nå har Toyota plassert noen ganske eksperiment-Corollaer i den stallen og i den serien.

Med en armlengdes avstand slipper de åpenbart å drite seg ut for mye dersom dette viser seg å være en dårlig idé.

Innsatsen virker nemlig spekulativ, for å si det mildt. Med mindre de nå vet noe BMW og Mazda ikke visste.

Her har vi en turboladet Corolla med tre-sylindret 1618 ccm motor og en tank som mater motoren direkte.

Men i tanken er det altså hydrogen som ledes rett inn i motoren og forbrennes som et vanlig oljeprodukt.

BMW forsøkte seg med samme oppskriften på en V12 7-Serie som skulle i produksjon i 2007.

Ikke akkurat.

Og da vi kjørte Mazdas RX8 i Stavanger i 2006 – en bil som også tok hydrogen på styrten – så vi vel på det som god propaganda.

Det ble i hvert fall ikke noe av den heller.

Les også: Start på hydrogenveien

Corollaens første innsats vil bli på Fuji Super TEC 24-timersløp, den 21.-23. mai.

Jeg er redd jeg ikke kommer til å følge det med veldig stor interesse.

Bortsett fra at jeg er selvfølgelig nysgjerrig på hva det egentlig er Toyota tror de har forstått.

Powered by Labrador CMS