Aiways U5

Aiways U5

Aiways U5

Aiways U6 ion

Aiways U6 ion

Aiways – Kineseren som definerer nøktern

I går fortalte vi om Nio. Her skal vi ta for oss den neste kineseren i Norge, Aiways. Det er antakelig ikke mulig å komme lenger unna Nios overflødighetshorn.

Publisert Sist oppdatert

Vi kom tidlig borti Aiways og har fulgt dem gjennom den europeiske typegodkjenningsprosessen.

Les mer: Gjensyn med Aiways

Litt imponert har vi vært av deres forsiktige inngang på forskjellige markeder, først som leiebil på Corsica, deretter via en elektro-kjede i Tyskland og deretter Frankrike.

Les også: Slik blir Nio-opplevelsen

Nå som Norge rykker stadig høyere opp på ballkortet til denne spennende kineseren, kan det være interessant å se på hvordan de løser distribusjon og service-markedet i detalj.

Deres ferskeste marked, Frankrike, gir en god indikasjon.

Kravene til distributør er ikke åpenbare. I Frankrike er det et meget ubeskrevet blad som heter Car East France som er sentrum for virksomheten. Selskapet virker mer som en agenturforretning enn som en importør.

Leder i selskapet heter Serge Cometti.

Han har tidligere drevet stort i utleie av elektriske golfkart-liknende kjøretøy, men er helt uten åpenbar erfaring fra bilimport/distribusjon. Han startet imidlertid med MG for Frankrike tidlig i fjor. Fra 7. mai og ut 2020 solgte han 656 MG – alle batterielektriske.

Han fulgte opp med Aiways i januar i år. Fra et annet lokale i Paris. Her snakker vi ikke akkurat om en Space eller et Room eller en Club eller House, slik andre kinesere legger opp til. Her er det et ‘høl i veggen’ på 70 kvadratmeter og tre ansatte.

Men han har i hvert fall fått den lokale borgermesteren til å reservere to parkeringsplasser for demonstrasjonsbiler – eller kundens egne biler – utenfor butikken.

Her er en forsmak på Aiways andre modell

Som vanlig med Aiways er det ikke snakk om lokaler i resten av landet. All kontakt skjer på nett, men hvis man ønsker å ta på, eller prøvekjøre en bil blir man kontaktet av GENIUX UX2 – en allerede eksisterende tjeneste som i samarbeid med store distributører som blant andre BMW eller Skoda kjører en prøvebil hjem til deg.

Selskapet jobber over hele Frankrike og driver en på-døra tjeneste, men deltar overhodet ikke i transaksjonene.

Servicemarkedet er overlatt til flere kontraktører som alle er forpliktet til å bruke originale deler fra Aiways. (Men det er verd å merke seg at bilen har 150.000 km eller fem års garanti. Og på batteriet garanterer man minst 75 % kapasitet etter åtte år eller 150000 km).

Feu Vert er en omfattende servicekjede som er gode på å hente og bringe hjemme. Og for Aiways gjør de vedlikehold hos kunden.

Nyoppstartet GoMecano er spesialister på reparasjoner – også hjemme hos kunden

Karosserijobber ligger under AD Carrosserie – en stor kjede som samarbeider med Groupe Albax/le Cocq.

Det hele er svært lowkey, og selvfølgelig avhengig av at en rekke ledd, som egentlig ikke har forbindelse med hverandre, fungerer tilfredsstillende.

Det er ganske interessant at med denne hands-off oppskriften har Aiways droppet alle de ellers så vanlige svada-ambisjonene om Kundereise eller Kundeopplevelse.

Om det er en suksess er en helt annen sak. Her snakker vi om en startpris på € 28.000 og beskjedne 63 kWt batteri for en motor på 140 kW. Men skalerbar hele veien – også prisen.

I fjor ble det solgt til sammen 282 kinesiske biler i Europa under fellesbetegnelsen «andre». Umulig å si hvor mange av dem som var Aiways.

I Kina kom salget i gang i juni i fjor. Totalt ble det solgt 2.600 biler der i 2020.

Men hvis du spør om hva jeg tror mest på, type-Nio eller type-Aiways, er jeg ikke i tvil om at jeg ville satse på den siste.

Dødskysset for Aiways antakelig. Jeg har aldri trodd på det overstadige – og har tapt hele veien.

Powered by Labrador CMS