-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
993 med noko attåt
Gunther Werks heter et firma som retro-rester eller resto-modder, eller hva det heter, eldre Porscher og får dem til å bli noe helt eksepsjonelt.
I California er det ikke bare Singer som tar Porscher av forskjellig alder og bygger dem opp til noe de aldri var ment å være.
En annen i samme leia er Gunther Werks – et underlig navn, spesielt når det er oppkalt etter en tysk-amerikansk NASA-mekaniker som het Günter uten H (ifølge hjemmesiden).
Men det ser ikke ut til å gjøre noe underlig med produktene deres – å dømme etter den samme hjemmesiden. De ser ganske lekre ut.
Hele utgangspunktet er romantikken rundt 993-Porschen. Den siste ekte av slekta – det vil si siste kapittel av luftkjølings-sagaen.
Den har en helt spesiell posisjon blant hard-core nielverne, og det er det som er utgangspunktet for Gunther Werks sine ferske kreasjoner.
«Hva hvis» var utgangspunktet, som i hva hvis vi tok en 993 og oppgraderte den med alt vi hadde tilgang på men samtidig sørget for at den beholdt den opprinnelige 993 karakteren?
Så det betyr mengder av nye karosserideler i karbon, nye fester, og dermed ny geometri, for opphengningen og en fire liters flat sekser fra Rothsport Racing som leverer sine, ikke altfor overdrevne, 435 hester gjennom en oppgradert utgave av den opprinnelige Getrag-kassen som satt i 993.
De startet med coupeen som står på Fuchs-aktige hjul og har 3D-printet eksos, og et panser foran som er 25 % lettere enn originalen, og med et dashbord, ikke altfor langt unna originalen det heller, men med LED-girskifte lys, og der platen for rund-instrumentene er frest ut av ett enkelt stykke aluminium.
De avsluttet denne serien med å sette runderekord på Laguna Seca for luftkjølt bil (siden når er det blitt en klasse?), med Randy Pobst – vinner av 24 H Daytona – bak rattet.
Ikke før var den begrensede serien på 25 biler ferdig, så dro Werks i gang med en Speedster.
De samme endringene, men i tillegg omfattende forsterkning av karosseri og plattform. Et tak gjør en kjempejobb når det gjelder å stive av et karosseri, det må kompenseres når taket forsvinner.
Stofftaket finner du under de strømlinjede nakkestøtteforlengelsene som er hentet fra 930 og 964 Speedsterne.
Og så har du den solide anderumpa da, med et skop for ram-luften hentet rett ut fra manuskriptet til 1973 Carrera RS 2,7.
Frontruten her er også mye skråere enn på coupéen, og dersom du sier fra når du får menyen, kan den fjernes helt.
Coupeen later til å ha kostet rundt 400.000 dollar. Man kan trygt regne med at det er lagt enda 20 prosent ekstra på Speedsteren. Mindre plass, dårligere komfort og frisk luft pleier ikke være spesielt billig.