Lav kunnskap om egen valgfrihet

Mange bileiere mangler kunnskap om egne rettigheter ved kjøp av verkstedtjenester, viser ny undersøkelse. Og bare halvparten gjør en prissjekk.

Publisert Sist oppdatert

26 prosent tror garantien bortfaller hvis de går utenom merkeverkstedene i bilens garantiperiode, viser undersøkelsen, som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). I tillegg oppgir 30 prosent at de ikke vet.

– Mindre enn halvparten er fullt ut klar over at garantien gjelder uavhengig av hvilken kategori det valgte verkstedet tilhører, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

På spørsmål om de tror et frittstående verksted kan stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte svarer 10 prosent nei, mens 26 prosent krysser av for vet ikke. Snaut to tredjedeler har derimot fått med seg at det råder full valgfrihet på servicemarkedet.

ABL har gjennom mange år gjort jevnlige målinger om kjennskapen til fritt verkstedvalg.

– Bevisstheten har bedret seg noe, men er fortsatt langt lavere enn ønskelig, sier Hansen.

Halvparten sjekker priser
Pris er den viktigste faktoren ved valg av bilverksted, viser målingen. Allikevel oppgir bare halvparten at de sjekker med flere verksteder før de bestiller service eller reparasjon.

Når det gjelder kvaliteten på arbeidet, mener 32 prosent at det ikke er noen forskjell på de ulike verkstedtypene. 30 prosent tror merkeverkstedene er best, mens 18 prosent holder en knapp på frittstående eller kjedeverksteder. Én av fem svarer vet ikke.

– Det er forståelig at oppfatningene rundt dette ikke gir noe entydig bilde, for det stilles strenge krav til verkstedene generelt. Alle må ha dokumentert kompetanse, topp moderne utstyr og tilgang til nødvendige tekniske data, sier Hansen.

Skillet mellom de ulike verkstedkategorienes roller er heller ikke like skarpt som før, mener han.

Tilgjengelighet og tillit
– Bevisstgjøringen kunne gjerne gått enda raskere, men stadig flere blir klar over sin rett til fritt verkstedvalg i hele bilens levetid, sier Ole Helge Ratvik, kjedesjef i Sjekkpunkt, som omfatter nær 200 verksteder rundt om i landet.

Han tror de fleste bileiere opplever at de får god kvalitet til markedsriktig pris både hos frittstående kjeder og merkeverksteder, og at dette bidrar til høy kundelojalitet.

– Tilgjengelighet, beliggenhet og tillitt har størst betydning for faste kundeforhold og valg av verksted. Ved bytte av verksted og ved større reparasjoner er nok bileier i større grad opptatt av å sammenligne priser, sier Ratvik.

Powered by Labrador CMS