-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo tredobler el-kapasiteten
Etter positiv respons fra markedet tredobler Volvo kapasiteten for produksjon av elbiler ved fabrikken i belgiske Gent.
I 2020 ble det produsert 194.890 biler ved Gent-fabrikken. Innen 2022 vil elbilkapasiteten ved det belgiske anlegget utgjøre rundt 60 prosent av den totale kapasiteten.
Volvo Cars rapporterte i dag årsresultatene for 2020 som viste at selskapet opplever en betydelig salgsvekst for de ladbare modellene som er samlet under kategorien «Recharge».
Andelen solgte Recharge-modeller, biler med helelektrisk eller ladbar hybrid-drivlinje, doblet seg i 2020 sammenlignet med 2019.
Norge i førersetet
I Europa var 29 prosent av alle bilene Volvo solgte i fjor ladbare. I Norge er over 90 prosent av nybilsalget ladbare Recharge-biler, enten som helelektriske eller ladbare hybrid-modeller.
Totalt ble det ifølge OFV registrert 9412 nye Volvoer i 2020, en nedgang på 6,4 prosent fra året før.
De ladbare hybridene står for 73,6 av salget mens elbilen XC40 Recharge, som kom sent på året, utgjør 12,7 prosent av totalen. Resten fordeler seg med 12,6 % diesel og bare 1,1 % bensin.
Volvo Cars produserer for tiden helelektriske XC40 i Gent, Belgia og i Luqiao, Kina.
Ny elbil på vei
Fabrikken i Gent forbereder seg nå på å kunne starte produksjonen av den neste helelektriske modellen fra Volvo som, i likhet med XC40, vil være basert på merkets CMA-plattform (Compact Modular Architecture). Produksjonsstarten skjer senere i 2021.
– Fremtiden vår er elektrisk og kundene liker åpenbart det de ser i våre Recharge-modeller. Fabrikken i Gent blir en spydspiss for vårt globale produksjonsnettverk når vi nå forsterker vår produksjonskapasitet på elektriske biler, sier Javier Varela, head of global industrial operations and quality i Volvo Cars.
Elektrisk fremtid
Volvo Cars satser nå for fullt på å bli et premium elbilmerke, og de kommende årene skal selskapet lansere flere helelektriske biler. Innen 2025 skal halvparten av det globale salget bestå av elbiler, mens resten skal være hybrider.
Fabrikken i Gent er den første i Volvo Cars’ globale produksjonsnettverk som har startet å bygge helelektriske biler, men Volvo planlegger å øke denne kapasiteten også ved de andre fabrikkene rundt om i verden.
Forrige måned kunngjorde Volvo at selskapet skal bygge elektriske motorer på motorfabrikken i Skövde, Sverige, og planlegger å etablere en komplett intern elmotorproduksjon innen midten av det inneværende tiåret.
På verdensbasis solgte Volvo 661.713 biler i 2020, en nedgang på 6,2 prosent sammenlignet med 2019, noe som primært skyldes nedstenginger i første halvår grunnet pandemien. For andre halvår oppnådde de en salgsvekst på 7,4 prosent fra 2019.
Mest solgte modell var XC60 med 191.696 biler foran XC40 (185,406) og XC90 (92,458).