-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Første glimt av Smarts nye el-SUV
Ikke uventet er Linkedin også blant dem som overtar litt av rollen til gammeldagse bil-lanseringer. Det var der vi fikk høre om den neste Smart-generasjonen for første gang.
At den neste Smart skal bli elektrisk er vel ingen overraskelse.
Det har vært et premiss siden Daimler og kinesiske Geely gjorde en samarbeidsavtale for nesten to år siden.
Da ble det også kjent at Smart-produksjonen i Europa skulle opphøre og at det hele skulle flyttes til Kina. Men salget skulle fortsette på de samme markedene som tidligere.
Litt mer overraskende er det at den neste skal bli en SUV. Og ikke bygget etter en klassisk minimalistisk Smart-oppskrift heller, skal vi dømme etter den tegningen som er offentliggjort.
Skal vi dømme etter størrelsen på hjulene vil dette kunne bli en kompakt SUV med normale mål. Gjett på en akselavstand rundt 260 cm.
Det ser heller ikke ut som proporsjonene blir oppsiktsvekkende og radikale – frontruten er plassert der man vil vente en slik – ikke noen overdrevet cab forward her.
Det er på Linkedin-siden til Daniel Lescow vi finner dette bildet og de første antydningene. Han er Vice President of global Sales, Marketing & After-Sales for smart Automobile Co., Ltd og flyttet tilbake til Kina for et snaut år siden.
Han startet hos Daimler for snart 20 år siden, og mesteparten av denne tiden har han jobbet med Smart. Inklusive fire år i Kina, frem til 2014.
Nå legger han altså ut tegningen av plattformen. Han forteller, ikke overraskende, at også denne SUV-versjonen av det som opprinnelig var en mikrobil, skal bygges på Geelys SEA-plattform som, skriver han, skal være så skalerbar at den kan brukes til alt. Fra mikrobiler til minibusser.
Og det er når jeg ser tilbake på det vi har skrevet om denne arkitekturen tidligere at jeg oppdager at denne konstruksjonstegningen har vi sett før. Den tilhører standard-settet når SEA skal beskrives, og er ikke nødvendigvis den som skal ligge under den kommende SUV-en.
Men det vi har er altså bekreftelse på at du kan vente en elektrisk SUV fra Smart. Den er først og fremst beregnet på det Lescow kaller urban mobilitet. Den bygges ikke bare for Kina, men skal også til Europa.
Og vi vet dessuten at den allerede er kommet så langt og er så konkret at den norske Mercedes-Benz importøren regner den inn i sin langtids-planlegning.
Skal vi gjette på slutten av neste år?