Opptatt av dekksikkerhet ved kjøp, men ikke ved bruk

En fersk undersøkelse viser at nordmenn mener sikkerhet er det viktigste ved kjøp av dekk, men når dekkene er kjøpt glemmer mange sikkerheten og sjekker for eksempel lufttrykket altfor sjelden.

Publisert Sist oppdatert

Husk å sjekke mønsterdybden jevnlig, og pass på å ligge et stykke over minstekravet på 3 mm

Det er Infact som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Continental Dekk Norge, og på spørsmålet om når du sjekket mønsterdybden sist svarer 72,1 prosent at de gjorde det da de byttet til vinterdekk. Men kun 48,5% svarer at de sjekket lufttrykket.

– At over 70 prosent sjekker mønsterdybden ved dekkskift synes vi er ganske bra, og det holder med å sjekke mønsterdybden når man bytter hjul. Verre er det med lufttrykket. Det bør man helst sjekke månedlig, og kun en av fem oppgir at de gjør det. Feil lufttrykk går utover kjøreegenskapene, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Mange moderne biler har TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), hvor bilen varsler ved feil lufttrykk, men fortsatt kjører mange i eldre biler uten TPMS, og bør definitivt sjekke lufttrykket oftere enn kun når de skifter hjul.

Når det gjelder mønsterdybde, sier loven sier at minste tillatte mønsterdybde på vinterdekk er tre millimeter, men Continental anbefaler å bytte i god tid før mønsterdybden er ned mot tre millimeter.

– Heldigvis viser vår undersøkelse at kun 5,9 prosent sier at de aldri sjekker mønsterdybden. Det viser at flesteparten har et bevisst forhold til mønsterdybde, og sjekker at denne er god nok, sier Knudsen.

Undersøkelsen viser at det er ganske jevnt fordelt mellom kjønnene, aldersgruppene og de ulike delene av Norge når det kommer til hvor ofte nordmenn sjekker mønsterdybden.

Lav kunnskap om dekksikkerhet

I samme undersøkelse fikk respondentene spørsmål om hvor mye de trodde bremselengden økte med piggfrie vinterdekk på sommeren, noe tidligere undersøkelser har vist at 20 prosent av alle nordmenn kjører på gjennom hele sommeren.

Da Continental testet dette på Rudskogen i sommer med slitte, men lovlige vinterdekk mot nesten nye sommerdekk var bremselengden over tretti prosent lengre ved 80 km/t på vått underlag.

Det utgjorde 7,7 meter lengre bremselengde med vinterdekk med fem millimeters mønsterdybde. Det kan i verste fall være forskjellen på liv og død.

Bladet BIL testet piggfrie vinterdekk på Vålerbanen – les saken her

– Vår undersøkelse viser at folk er usikre på dette. Rundt tretti prosent er i nærheten av riktig svar, men mange aner ikke hvor farlig det er å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren.

Dekksikkerhet er viktigst
Dette samsvarer dårlig med at nordmenn oppgir at sikkerhet er det viktigste ved kjøp av dekk. For på spørsmålet om hva som er viktigst når du kjøper dekk, svarer hele 62,4 prosent at sikkerhet er viktigst.

Kun 13,0 prosent svarer pris, mens 9,2 prosent svarer støynivå. 1,7% svarer rullemotstand, mens 13,7% svarer «annet eller vet ikke».

– Det kan virke som sikkerhet er noe nordmenn er opptatt når de kjøper dekkene, men at man glemmer dette etter hvert, ved at man for eksempel ikke sjekker lufttrykket ofte nok.

Undersøkelsen viser av kvinner er mer opptatt av sikkerhet og mindre opptatt av pris enn menn. Blant kvinnene svarer 71,8% at sikkerhet er viktigst, og kun 9,0 svarer pris.

Blant mennene er det bare litt over halvparten som mener sikkerhet er viktigst, og nesten 17 prosent mener pris er viktigst.

Blant de over 45 år mener nesten 70% at sikkerhet er viktigst ved kjøp av dekk, mens rundt halvparten av de under 30 år mener det samme.

Det er også interessant å se at nesten 75% av de som bor i Nord-Norge mener sikkerhet er det viktigste, mens bare litt over halvparten av de i Oslo svarer det samme.

Powered by Labrador CMS