Ny runde med kollisjonstester

EuroNCAP har offentliggjort resultatene fra det som trolig blir årets siste runde med kollisjonstester. Resultatene spriker, men majoriteten av bilene får maks score.

Publisert Sist oppdatert

Nye Audi A3 og den spanske fetteren Seat Leon oppnår begge de maksimale fem stjerner. Sammenlignet med Golf som er bygget på samme plattform har disse modellene en ny, sentermontert kollisjonspute som skal hindre skader ved sidekollisjoner.

Det er slett ikke vanlig at pickuper når til topps i krasjtester, men nye Isuzu D-Max har det som skal til for å oppnå de maksimale fem stjerner – inkludert sentermontert kollisjonspute og AEB.

Et problem med store, tunge biler er at de kan forårsake store skader på andre trafikanter ved sammenstøt, og derfor er det ekstra viktig at de har sikkerhetsutstyr som gjør at de automatisk unnviker potensielle farer.

Stor og tung er også Land Rover Defender, men også den har det som skal til for å oppnå fem stjerner. Det samme gjelder Kias nye Sorento. 

Honda e mangler noe av det mest avanserte utstyret, og må derfor nøye seg med fire stjerner. Den mer konvensjonelle Hyundai i10 er enda mer ribbet og scorer dermed midt på treet med bare tre stjerner. Denne modellen selges ikke i Norge.

Powered by Labrador CMS