-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Neta har Tesla i sikte
Det er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når "Verdens Biler 2020" skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.
Se på disse to. De er såpass ferske at man skulle tro man kunne se på dem at de kom fra den samme formen.
Men kanskje de ikke gjør det? Kanskje det har vært forskjellige konsulenter på hver av disse bilene.
Ikke godt å vite. Her kommer det mer fra Torino, München og Coventry enn det disse produsentene liker å innrømme.
Hozon er en forholdvis ny bedrift. Den er dedikert til New Energy biler – det vil si biler med plugg, og her snakket vi om batterielektriske hele veien.
Starten fant sted i 2014 med utgangspunkt i universitetet i Tsinghua og masse støtte fra lokale myndigheter. De utvidet fort med et eget autonom-forsknings senter i Silicon Valley i 2018, og sent i fjor kom de i gang med eget designstudio i Beijing.
Hvor den første bilen deres ble designet aner jeg ikke. Neta 01 het den – en kompakt SUV – og så slett ikke dårlig ut.
75hk og 175 Nm. Oppå en akselavstand på 237 cm målte det 3.872 x 1.648 x 1.611 mm.
Den solgte 1200 eksemplarer det første året, i 2018, og 10.000 i fjor.
På vårparten i fjor dukket modell U opp – det ser ut som det står V på nummerplaten, men folk som kan dette språket forteller meg at det er like korrekt å skrive V’en som U eller omvendt eller no.
I alle fall ble Neta U (V) en ganske snerten fem-dørs SUV Coupé med litt originale farge-innslag på utsiden som også går igjen inni. Det ser også ut som om denne nøyer seg med bare en stor skjerm inni, selve instrument-avdelingen ser ut som den ligger i en smal spalte høyt oppe på dashbordet.
Her snakker vi om 150 hk og 310 Nm og en rekkevidde inntil 500 kilometer.
Vi snakker også litt større mål enn på 01: 453 x 186 x 163 centimeter og 277 cm akselavstand. 1680 kg høres heller ikke så galt ut. Kanskje de vet litt om lettvekt?
Denne bilen kom så sent i fjor at salgstallene for 2019 bare er på ca. 2500.
Og den tredje modellen er ikke en gang i salg ennå. Men var en av dem som vakte spesiell interesse i Beijing. Ikke minst fordi utseendet så åpenbart tok sikte på Tesla Model 3.
De samme myke linjene, men en front som har adskillig mer personlighet – ikke minst fordi den har rappet hovedlysene fra Polestar, og samtidig gjort dem enda større og tydeligere.
V-en i front, det brede lysbåndet og haimunnen under kommer også til å merkes – hvis bilen noensinne kommer i produksjon.
Foreløpig heter den konsept, selv om den har fått et navn: Eureka. Planen er å begynne å produsere den en gang i 2022, og da kommer den kanskje til å beholde 4-dørs coupé-stilen.
Til nå har ikke den vært særlig populær hos kinesiske kunder, men med så mange biler med den oppskriften som det står i Beijing i år, virker det som om noen trendforskere har funnet ut at dette er i ferd med å endre seg.
Hva mål angår vet vi at denne har 290 cm akselavstand og måler 4,8 meter. Maskinen vet vi ingenting om, bortsett fra at de lover null til hundre på 4. Du må til Performance-utgaven fra Tesla for å matche det. Dessuten er det snakk om 800 km rekkevidde – men det høres ut som en NEDC-målemetode-drøm.
Men før denne også ruller ut av BilNorges Beijing-2020-historier skal vi bare nevne at bak har den noe Tesla ikke har – en fartsavhengig, bevegelig hekkspoiler. Liten, riktignok, men en typisk skrytgreie.
De skarpe kantene som følger C-stolpen helt ned bak ødelegger ikke noe de heller, de har noe visst superbil over seg.
Med et lysbånd i hele bredden, som ender i baklys som er rene repetisjoner av hovedlysene, kommer denne bilen til å etterlate et ganske mektig inntrykk når du ser den akse av gårde.
Med et spørsmål kan jeg ikke gi noe svar på:
Hvis fabrikken heter Hozon, hvorfor i alle verden heter da bilene Neta?