Juleaften for Peugister
Denne er unik. Pininfarinas stylingmodell på 407 Coupé som de presenterte for ledelsen i Paris. Men det ble aldri noen etterfølger til 406. Synd.
Juleaften for Peugister
Dette kan vi kalle originalt. En 2013 Peugeot 104 der hekken fra en 404 er montert på, som grill-løs front. Ble bygget til en film og kan vel ikke brukes til stort annet?
Juleaften for Peugister
Ikke mindre merkelig denne og også med klare 404-innslag. Men her er det to stasjonsvognhekker som av en eller annen grunn er satt sammen. Film dette også.
Juleaften for Peugister
Sabatier heter denne produsenten, det finnes vel ikke flere enn ca. 300 av dem tilbake. Denne er fra 1957 og grunnen til at den er her er at den har en 25-hesters Citroën-firer.
Juleaften for Peugister
En liten sjarmør: Peugeot varemotorsykkel, Triporteur het den, fra 1952. Luftkjølt 125-kubikker med viftekjøling. 2-4000 euro foreslås det i katalogen.
Juleaften for Peugister
PSA var lenge svært aktive på elektriske bybiler. (Hvorfor sluttet de?) Dette er et av forslagene fra 1995. Ekstremt kompakt og ekstremt søt. I dag hadde de dessuten gjort den selvkjørende.
Juleaften for Peugister
Flux var Peugeots konseptbil i Genève 2007. Tegnet av en student som da var 20 år, det visste vi ikke den gang. Uten drivlinje, men med praktfull finish fra PSAs prototypeverksted.
Juleaften for Peugister
Peugeot hadde sin egne åpne utgave av 203, men denne er enda mer eksklusiv og kom fra tyske Worblaufen i 1951. Den er bygget på berline-versjonen og har derfor bedre plass enn Peugeot-utgaven.
Juleaften for Peugister
Her har vi et restaureringsobjekt som ser ganske ryddig ut. En 1924 153 BRA med full fabrikkdokumentasjon. En slik bil endte på fjerdeplass bak Mercedes og Alfa på Targa Florio det året. Kan bli en praktfull replica.
Juleaften for Peugister
Sbarro har alltid vært glad i å gjøre gærne ting med Citroëner. Her har han og hans elever lagt en V6 motor opp i en C2. Best den selges uten vognkort og uten muligheter til å få skilt. Men moro.
Juleaften for Peugister
En prototype fra 1984, Visa med Dangel firehjulstrekk og V6-drivlinje fra 604 plassert bak føreren. Vekt på under 800 kg. Lotus var også med og utviklet denne, som imidlertid aldri kom i løp.
Juleaften for Peugister
Her har vi enda en Hilsen Sbarro. En forsiktig strandbil basert på en ‘98 Berlingo. Denne kan kjøre, men ikke på offentlig vei. Kilometer-telleren viser 363 km.
Juleaften for Peugister
Vinnerbilen fra Dakar 2016, 2008 DKR med Stéphane Peterhansel bak rattet. Da snakker vi alvor. Større enn en Aventador og helt klar til neste løp.
Juleaften for Peugister
1966 - DS 21 cabriolet med alle papirer og en prominent plass i Chapron-historikken. Disse oppnår alltid gode priser. Her har vi også Jaeger dashbordet og Webere – begge var ekstrautstyr.

Juleaften for Peugister

Av en eller annen grunn skal Peugeot hive ut massevis fra sitt historiske overskuddslager. Her er det juveler, merkverdigheter og bråtevis av brukbare hverdagsbiler. Auksjonen avholdes søndag 20/9 kl. 15.00.

Publisert Sist oppdatert

Citroën hadde en slags forklaring da de hadde loftsopprydding i 2017 og kvittet seg med en del av dublettene sine.

De skulle ordne opp i sitt «Conservatoire» slik at det ble mulig å komme frem nå som de skulle åpne litt mer for turistene.

Men hvorfor Peugeot plutselig hiver ut ting aner jeg ikke. Det kommer sikkert en forklaring en gang, men det kan i hvert fall ikke være for å rydde opp på museet i Socheaux – der så det bra ut sist jeg var der.

Nå er det ikke bare Peugeot-ting heller, en del Citroën er det også. Sågar en gammel traktor med Citroën motor. Høydepunktet fra den avdelingen for meg er en hagebenk som ble brukt inne i fabrikken av arbeiderne i Aulnay.

Det er også noe ordentlige Citroën-biler der, både Mehari og 2CV og en åpen DS for ikke å snakke om en lukket B14 fra 1927, men det er Peugeotene som står i sentrum.

Rariteter som 203 eller 403 pickup for eksempel, eller en 125-kubikks varemotorsykkel fra 1952 med varekassen foran. Eller en Jeep-aktig sak, P4D, fra 1992.

Det er en lang rekke tilsynelatende meget akseptable alminneligheter også fra 203-tiden (til og med to cabrioleter av den) og opp til 404 med det meste av det som var imellom.

Antydet prisnivå ser nesten spekulativt lavt ut, eller bilene er mye verre enn de ser ut. En 205 GTI til 12.500 euro for eksempel.

Det slenger forresten med noen enda nyere også, 504 og 406 coupé, eller en 604.

Og så kommer alle de jeg ikke trodde fantes, eller de jeg aldri trodde jeg skulle få se.

Jeg har lagt ut bilder av de fleste av dem (ellers kan du se hele katalogen her), men der snakker vi altså om for eksempel to biler som Sbarro har bygget eller om en 104 der fronten er hekken fra en 404, om noe som nesten er en buss, satt sammen av to 404 stasjonsvogner, men der både front og hekk er hekk.

Ta en titt, denne katalogen er verdt å bruke en time eller to på. At den er på fransk burde ikke hindre nytelsen.

Powered by Labrador CMS