Bilsalget ned, flere velger ladbart

Polestar startet knallsterkt i august og raste i første fulle måned inn på en fjerdeplass med elektriske Polestar 2. Men det er flere vinnere i et augustbilmarked som var tilbake 10,5 prosent – til 10.802 biler.

Publisert Sist oppdatert

Etter en oppløftende juli med vekst i nybilsalget, vendte pilen nedover igjen i august. Men langt fra alle behøver å henge med hodet, og de mange som jobber med brukte biler kan glede seg over en ny rekordmåned.

Aldri har så mange biler skiftet eier i august.

August ble en ny suksessmåned for Audi som med e-tron marsjerer taktfast mot å bli årets mest kjøpte bilmodell.

VW har riktignok registrert den første ID.3 på norske skilt, men VW-folket må jobbe hardt resten av året for å ta igjen e-tron.

Som merke derimot står VW trygt på øverste pallplass.

Audi har i 2020 doblet markedsandelen, fra 4,7 til 9,8 prosent. 91 prosent av alle Audiene så langt i år ruller kun på strøm. Bensin/dieselbilene utgjør kun 5,6 prosent av samlet Audi-volum.

For Mercedes går det også veldig bra. Etter et par tunge år har elektriske EQC vært med å løfte Mercedes fra 2,2 prosent markedsandel ved utgangen av august i fjor til 6,2 prosent i år.

Kinesisk/svenske Polestars solide fjerdeplass med 494 batterielektriske Polestar 2 viser først og fremst at Polestar nå er i stand til å effektuere kundeordre magasinert gjennom mange måneder. Etter den strålende mottakelsen Polestar 2 så langt er overøst med, kan den bli en av høstens vinnere.

Blant annet på grunn av nye lanseringer vippet elbilandelen i august over 50 prosent mens fossilbilene akkumulert nå kun står for 21,8 prosent av de nye personbilutleveringene.

Elbilene har også løftet Peugeot til nye høyder og fra en femteplass pustet Peugeot Toyota tungt i nakken i forrige måned.

Fra knapt å ha solgt elbiler i fjor, utgjorde de elektriske bilene to av tre utleveringer med lille 208 på topp foran de tre SUV-ene 3008, 2008 og 5008.

Hvem hadde for et år siden gjettet på at en Porsche-modell skulle bli den 13. mest populære bilen i august i år. Men det skjedde og Porsche Taycan la flere tidligere storselgere bak seg.

Hovedvarianten av de 17 mest foretrukne bilmodellene på OFVs auguststatistikk har el eller annen form for elektrifisering, enten de er batterielektriske (i hovedsak alle de fem første), ladbare eller hybride.

Manko på brukte, norske biler speiles så langt ikke i OFV-tallene for bruktimporterte biler hvor Kia Soul, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander sto for hver tredje registrering samtidig som volumet skrumpet med 11,1 prosent sammenliknet med august i fjor.

Andelen kunder som velger 4x4 har i år krympet fra 48,3 prosent til 45.0 prosent, men var på 47,5 prosent i august.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Nye personbiler

August

2020

1. Audi e-tron

755

7 148

2. Mercedes EQC

595

2 137

3. VW Golf

511

4 546

4. Polestar 2

494

516

5. Hyundai Kona

413

3 298

6. Toyota Rav4

282

1 446

7. MG ZS

281

1 460

8. Peugeot 208

275

1 340

9. Peugeot 2008

275

626

10. Nissan Leaf

270

2 920

11. Tesla Model 3

264

2 081

12. Mitsubishi Outlander

258

2 436

13. Porsche Taycan

222

860

14. Renault Zoe

221

1 835

15. Hyundai Ioniq

216

1 615

16. Toyota C-HR

199

1 537

17. Ford Kuga

194

858

18. Skoda Octavia

185

1 937

19. Kia Niro

174

784

20. Toyota Corolla

172

1 472

21. BMW i3

152

1 562

22. BMW X5

150

659

23. BMW X1

149

630

24. Skoda Citigo

125

1 022

25. VW Up

124

1 085

26. VW Polo

121

481

27. Volvo XC60

120

1 456

28. Skoda Superb

113

902

29. Volvo XC40

112

1 473

30. Ford Explorer

102

333

Sum

10 802 (-10,5%)

79 798 (-19,8%)

Powered by Labrador CMS