-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Surfevaner korona-endres
Folk som skal sjekke ut nye biler, enten fordi de skal kjøpe, eller fordi de er nysgjerrige, starter på nettet. Nå har noen sjekket hvordan surfe-mønsteret har endret seg under pandemien.
Holts er vel først og fremst kjent for å holde bilene rene, eller for å forsyne motoren din med vitaminer eller levere en smart reparasjonspasta som holder den gamle eksosen tett enda en stund.
Men de gjør et og annet stunt også. Som å sjekke med Google for å finne ut hvilke biler som er vedens mest populære – målt etter søker-frekvens.
Er det de bilene som også er mest populære i markedet – eller drømmer vi oss bort når vi skal sjekke biler på nettet?
Litt drøm er det, viser det seg.
Globalt er det BMW som vinner. Den er helt overlegen, med førsteplass i 137 land. Toyota på andre er kanskje ikke like overraskende, men Mercedes på tredje sier i hvert fall ikke noe om markedsandel.
At Tesla fulgte som nummer fire er kanskje lettere å forklare – det er masse hype rundt den og veldig mange som fremdeles ikke kjenner noe særlig til den. Chevrolet som nummer fem forteller at dette er fremdeles en global merkevare – det er bare i Europa vi ikke kjenner det.
Cadillac på plassene etter er kanskje rarere, men Ferrari på syvende er selvfølgelig ren porno.
Først på åttende kommer verdens mest solgte bilmerke, Volkswagen.
I Europa er ikke bildet SÅ annerledes. BMW dominerer, Toyota på en god andreplass og så kommer Tesla. Sannsynligvis skyldes det mer genuin interesse enn nysgjerrighet – i Europa kjenner vi jo merket ganske godt etter hvert.
Ferrari har rykket opp til nummer fire – enda mer drømme-argument kanskje? Og VW på femte.
Ikke antydning av Peugeot eller Renault eller Fiat – ikke en gang på hjemmemarkedene.
Men så har Holts sett på hva som har endret seg under korona-perioden og brukt et av sine hjemmemarkeder, Storbritannia, som eksempel.
I en normal periode hadde rekkefølgen sett slik ut:
- BMW
- Tesla
- Audi
- Toyota
- Lamborghini
- Ford
- Vauxhall
- Volkswagen
- Hyundai
- Jaguar
En fornuftig liste som, med enkelte unntak, kunne vært handlelisten hos en middels mellomklasse husholdning.
Men jeg skal si det har endret seg.
I det de kaller korona-perioden er det en rekke nye innslag som helt klart ligger i avdelingen for våte drømmer.
Nå ser listen slik ut:
- Tesla (2 på den «normale» listen)
- Audi (3)
- BMW (1)
- Lamborghini (5)
- Ford (6)
- Jaguar (10)
- Porsche (ikke nevnt)
- VW (8)
- Aston Martin (ikke nevnt)
- Ferrari (ikke nevnt).
Godt vi har nettet – ellers hadde kanskje flere gått ut på gata og forsøkt å stjele drømmebilen?