Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021
Hyundai Santa Fe 2021

Flere detaljer om ny Santa Fe

For noen uker siden serverte Hyundai de første bildene av neste generasjon Santa Fe. Nå får vi flere detaljer.

Publisert Sist oppdatert

Nye Santa Fe kommer til Europa fra høsten 2020. Produsenten fremhever at bilen får en rekke nye og avanserte funksjoner, interiør med premium-ambisjoner, bedre plass, og nye elektrifiserte drivlinjer.

- Nye Santa Fe representerer en stor milepæl for Hyundai. Med helt ny plattform, nye girkasser og ny motorteknologi er bilen renere, raskere og mer effektiv enn noen gang før, sier Thomas Schemera som leder det globale produktarbeidet i Hyundai Motor Company.

- Med introduksjonen av nye Santa Fe er hele vår SUV-portefølje elektrifisert, fra 48V mildhybrid til hydrogenelektrisk.

Nye Santa Fe er den første modellen som blir tilgjengelig i Europa med Hyundais nye «SmartStream» hybride og ladbare drivlinjer.

Hybridversjonen er tilgjengelig fra høsten av i Europa, og baserer seg på Hyundais nye 1,6-liters turbobensinmotor, kombinert med en elektrisk motor på 44,2 kW.

Modellen fås både med for- og firehjulstrekk, og har en systemeffekt på 230 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. Denne modellen blir imidlertid ikke lansert i det norske markedet.

I Norge lanseres Santa Fe derimot som ladbar hybrid, og denne kommer i salg rundt årsskiftet.

Modellen leveres med den samme 1,6-liters turbobensinmotoren, men her kombinert med en elektrisk motor på 66,9 kW. Det gir en systemeffekt på 265 hestekrefter, og et dreiemoment på 350 Nm.

Batteripakken er på 13,8 kWt, og bilen vil få det produsenten definerer som «god elektrisk rekkevidde». Ladbare Santa Fe har firehjulsdrift som standard.

Begge de elektrifiserte drivlinjene leveres med en nyutviklet 6-trinns automatkasse, som gir raskere girskift og bedre drivstoffeffektivitet målt mot forrige utgave av girkassen.

Nye Santa Fe er den første Hyundai-modellen i Europa som er basert på konsernets helt nye plattform – noe som ifølge Hyundai muliggjør signifikante forbedringer i ytelser, kjøreopplevelse, drivstofføkonomi og sikkerhet.

Den nye plattformen skal også gi vesentlige forbedringer i sikkerheten. Gjennom nye tekniske løsninger vil bilen absorbere kollisjonskraften enda bedre ved en ulykke, samtidig som utstrakt bruk av høyfast stål og en toppmoderne struktur bidrar til en minimert deformasjon av kupeen.

Santa Fe er allerede kjent for å være romslig og praktisk, men dette tas enda et steg videre i den nye utgaven. Den nye plattformen sørger for optimal plassutnyttelse, selv med de nye elektrifiserte drivlinjene. Bilens lengde, bredde og høyde er økt beskjedent fra forgjengeren.

Den nye plattformen åpner for at batteripakken kan plasseres under for- og baksetene i den ladbare hybridutgaven av nye Santa Fe. Det gjør at batteripakken ikke påvirker plassen i hverken kupeen eller bagasjerommet.

Bagasjerommet har også blitt litt større, og på femseteren er plassen økt med ni liter til 634 liter. Syvseteren har 24 liter ekstra bagasjeplass, og rommer totalt 571 liter når bakerste seterad er felt ned.

Nye Santa Fe leveres som forrige generasjon med Hyundais egenutviklede firehjulsdrift. For første gang leveres bilen også med en egen terrengvelger. Med kontrollhjulet som er plassert i bilens midtkonsoll kan man enkelt skifte mellom moduser tilpasset forskjellige føreforhold.

I tillegg til et stort, nytt og fulldigitalt instrumentpanel og ny navigasjonsskjerm i bredformat, får nye Santa Fe tilkoblede nettbaserte tjenester med Bluelink.

Dette inkluderer Hyundai LIVE Services, som blant annet betyr trafikkinformasjon, parkeringsoppdateringer, bensinpriser og vær i sanntid.

Nye Santa Fe får også trådløs støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Ladeplaten for trådløs lading av mobiltelefoner er også oppgradert med raskere lading.

Bilen er utstyrt med Hyundais omfattende sikkerhetsteknologi, og har SmartSense-funksjoner som følger de strengeste sikkerhetsstandardene i Europa.

- Nye Santa Fe blir en veldig spennende modell for det norske markedet, da den som ladbar stor-SUV inntar et marked som per dags dato er preget av premiummerker og dertil høyt prisnivå. Santa Fe bringer noe helt nytt til dette markedet og er fullspekket med innovativ teknologi, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

- Bilen er dessuten en plassmester, med skikkelig stort bagasjerom og upåklagelig baksetekomfort. Her stjeler ikke batteripakken noe plass i hverken kupé eller bagasjerom, og det er ganske unikt. Kombinert med sikkerhet og et utstyrsnivå som ikke står tilbake for noen, er det duket for en virkelig attraktiv bil for familier med stort plassbehov.

Nye Hyundai Santa Fe blir tilgjengelig som ladbar hybrid i Norge fra årsskiftet. Hybridmodellen blir tilgjengelig i Europa fra høsten, men er ikke planlagt lansert i det norske markedet.

Dimensjoner (i mm)

Lengde

4.785 (+15mm)

Bredde

1.900 (+10mm)

Høyde

1.685 (+5mm)

Akselavstand

2.765

Overheng foran

945 (+5mm)

Overheng bak

1,075 (+10mm)

Powered by Labrador CMS