-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bruktimport blir billigere
Det skal bli interessant å se bruktimport-statistikken for juli. Hvor fort har entusiastene reagert på muligheten til å kjøpe en vesentlig billigere drømmebil?
Det fantes ikke spor av dette da forslag til revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem den 12. mai i år.
Men så viser det seg at Fremskrittspartiet igjen har hatt et ess i ermet som de har brukt. En overraskelse på høyde med det vi visste Solvik-Olsen kunne få til da han var samferdselsminister.
Nå er det Bård Hoksrud som presenterer gledes meldingen på vegne av partiet.
Det det dreier seg om er ganske enkelt at i forhandlingene om det reviderte budsjettet har Frp «lurt inn» endringer i prosentsatsene for bruksfradraget i engangsavgiften ved import.
Slik blir endringen forklart:
- Den såkalte «bruksfradragsstigen» gjøres nå om og avgifts-rabatten trappes raskere opp med alder.
- Konkret så vil man ved import av en 5 år gammel bil få 50% avgiftsreduksjon på engangsavgiften – ved 10 år er avgiftsreduksjonen trappet opp til 90% sammenlignet med dagens 78%.
- Dette gir kraftige avgiftskutt for mange bilmodeller, spesielt entusiastbiler, som er aktuelle for import til Norge.
- For eksempel vil en 2010 Chevrolet Camaro med dagens ordning betale 126 tusen i avgift. Med den nye satsen reduseres importavgiften til 58 tusen - godt over en halvering!
- En 2010 BMW M3 vil se en avgiftsreduksjon fra 164 tusen til 75 tusen mens en 2010 Cadillac Escalade reduseres fra 232 tusen til 105 tusen!
Siden denne forklaringen er hentet fra AMCARs hjemmeside, og at den var på plass der nesten før endringen var vedtatt, kan vi trygt gå ut fra at de har vært en sterk medspiller i bakgrunnen her også.
Det er ingen som påstår at dette er et tiltak for å få fart på norsk økonomi etter Korona, eller at dette er et bidrag til bedre miljøpolitikk.
– Det er veldig mange andre tiltak i revidert som utløse positive aktiviteter. Dette er noe vi gjør for å glede alle som har bil som lidenskap, sier medlem av Finanskomiteen for Frp, Hans Andreas Limi til TV2.
Og Bård Hoksrud, som sitter i Samferdselskomiteen, minner om at en halv million nordmenn er medlemmer av en bilorganisasjon, og at det er viktig for Frp å fremstå som et bilistvennlig parti.
– Vi frykter ikke at det vil bli et rush av folk som vil importere gamle, dyre biler, sier han til TV2.
– Forrige gang vi reduserte grensen for veteranbiler fra 30 til 20 år, opplevde vi ikke noen voldsom importøkning, beroliger han.
– Dette er ikke biler folk kommer til å bruke til og fra jobb. Fra vår side er dette et tiltak for de virkelige entusiastene, de som liker å lufte stasbilen på korte sommerturer og som elsker å skru og pusse på kjøretøyene sine.