Bruktimport blir billigere

Det skal bli interessant å se bruktimport-statistikken for juli. Hvor fort har entusiastene reagert på muligheten til å kjøpe en vesentlig billigere drømmebil?

Publisert Sist oppdatert

Det fantes ikke spor av dette da forslag til revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem den 12. mai i år.

Men så viser det seg at Fremskrittspartiet igjen har hatt et ess i ermet som de har brukt. En overraskelse på høyde med det vi visste Solvik-Olsen kunne få til da han var samferdselsminister.

Nå er det Bård Hoksrud som presenterer gledes meldingen på vegne av partiet.

Det det dreier seg om er ganske enkelt at i forhandlingene om det reviderte budsjettet har Frp «lurt inn» endringer i prosentsatsene for bruksfradraget i engangsavgiften ved import.

Slik blir endringen forklart:

  • Den såkalte «bruksfradragsstigen» gjøres nå om og avgifts-rabatten trappes raskere opp med alder.
  • Konkret så vil man ved import av en 5 år gammel bil få 50% avgiftsreduksjon på engangsavgiften – ved 10 år er avgiftsreduksjonen trappet opp til 90% sammenlignet med dagens 78%.
  • Dette gir kraftige avgiftskutt for mange bilmodeller, spesielt entusiastbiler, som er aktuelle for import til Norge.
  • For eksempel vil en 2010 Chevrolet Camaro med dagens ordning betale 126 tusen i avgift. Med den nye satsen reduseres importavgiften til 58 tusen - godt over en halvering!
  • En 2010 BMW M3 vil se en avgiftsreduksjon fra 164 tusen til 75 tusen mens en 2010 Cadillac Escalade reduseres fra 232 tusen til 105 tusen!

Siden denne forklaringen er hentet fra AMCARs hjemmeside, og at den var på plass der nesten før endringen var vedtatt, kan vi trygt gå ut fra at de har vært en sterk medspiller i bakgrunnen her også.

Det er ingen som påstår at dette er et tiltak for å få fart på norsk økonomi etter Korona, eller at dette er et bidrag til bedre miljøpolitikk.

– Det er veldig mange andre tiltak i revidert som utløse positive aktiviteter. Dette er noe vi gjør for å glede alle som har bil som lidenskap, sier medlem av Finanskomiteen for Frp, Hans Andreas Limi til TV2.

Og Bård Hoksrud, som sitter i Samferdselskomiteen, minner om at en halv million nordmenn er medlemmer av en bilorganisasjon, og at det er viktig for Frp å fremstå som et bilistvennlig parti.

– Vi frykter ikke at det vil bli et rush av folk som vil importere gamle, dyre biler, sier han til TV2.

– Forrige gang vi reduserte grensen for veteranbiler fra 30 til 20 år, opplevde vi ikke noen voldsom importøkning, beroliger han.

– Dette er ikke biler folk kommer til å bruke til og fra jobb. Fra vår side er dette et tiltak for de virkelige entusiastene, de som liker å lufte stasbilen på korte sommerturer og som elsker å skru og pusse på kjøretøyene sine.

Powered by Labrador CMS