Byton-produksjon i rute

Også Byton-sjefen er flink til å bruke Twitter, men på en hyggeligere måte enn hans motpart hos Tesla. Siste tweet fra Kina er at nå er produksjonen i gang. "Right on schedule"

Publisert Sist oppdatert


Daniel Kirchert var med å stifte Byton i april 2016, og ble CEO for et år siden.

Nå har han sendt ut en tweet med bilder fra produksjonslinjen og en positiv melding om at det er vår i luften og at det er fremskritt igjen på fabrikken og det hele er i rute.

Hvorpå han takker det han kaller «våre reservasjonister» overalt.

En tittel jeg aldri har hørt før – men det sies at det er mange tusen reservasjonister i Norge også. Som kjent skal Hedin-gruppen (Bavaria) ta seg av distribusjonen i Norge.

Egentlig var det snakk om at Byton satte i gang forsøksproduksjon av M-Byte modellen på fabrikken Nanjing i oktober i fjor, men at den ble avbrutt av kjente årsaker.

Den 11. februar begynte pre-produksjonsbilene å komme av båndet igjen – flere enn nok, ser vi, til at det gikk an å sette opp en ordentlig parade på fabrikk-gulvet.

Etter Corona-oppholdet skal fabrikken nå være 95 % operativ.

Det blir sagt at bilen er klar til å bli oppført på de offisielle kinesiske salgsmodell-listene i løpet av neste halvår.

Vi kan jo repetere at bilen debuterte på CES i 2018, har vært på besøk i Oslo to ganger der den overbeviste med elegant, moderne design og rommelige mål: 488 x 197 x 167 på 295 cm akselavstand.

En 48-tommers tversoverhelebilen-skjerm dominerer interiøret, med ganske smarte betjeningsmuligheter.

Drivlinjene som tilbys er en enkel motor på 272 hk og bakhjulsdrift, eller to motorer med samlet effekt på 408 hk og firehjulsdrift. 72 eller 95 kWh batterier – 430 eller 550 kilometer rekkevidde.

Fremdeles er det snakk om at den første Europa-batchen, til Frankrike, Nederland, Norge, Sveits, Sverige og Tyskland skal komme andre halvår 2021. Da vil nok også avtalen med Digital Charging Solutions være på plass.

DCS samler tjenestene til en rekke ladeoperatører i Europa (for tiden 450 stasjoner), bl.a. Ionity, under én paraply.

Powered by Labrador CMS