Salaff C1
Illustrasjon: Salaff.com
Salaff C2
Illustrasjon: Salaff.com
Salaff C2
Illustrasjon: Salaff.com
Salaff C2
Illustrasjon: Salaff.com
Salaff C2
Illustrasjon: Salaff.com
Salaff C3
Illustrasjon: Salaff.com

Fra Mazda til drømmeland

Carlos Salaff var en Mazda-designer som kunne gjøre alt. Fra MX5 og Mazda3 til de villeste konseptbiler. Nå gjør han drømmebiler for dem som kan betale for drømmene.

Publisert Sist oppdatert

Mazda i det forrige ti-året var et overflødighetshorn av ville ideer. Konseptene bare rant ut, uten opphold, og samtidig gjorde produsenten alvorlige forsøk på å forklare oss hvordan disse sprø ideene skulle kunne slå ut i produksjonsbilene.

Noe av formspråket burde vi faktisk allerede kunne dra kjensel på, fikk vi beskjed om – ved noen av de mange, muntre designarrangementene vi fikk ta del i.

Carlos Salaff var en designer som svevde i bakgrunnen på mange av disse tingene som stort sett hadde sin opprinnelse ved Mazdas design-senter i California.

Ikke minst var han til stede da Mazda utviklet noe de kalte Nagare – et slags designspråk som dukket opp på tre ganske tydelige prosjekter: Nagare selv i LA 2006, Ryuga i Detroit 2007 og Furai på Detroit-utstillingen i 2008.

Les også:

Mazda vant LA DesignMazda MX-0Mazda i LA-fremtid

For noen år siden hoppet han av for å begynne for seg selv. Først for å lage en egen superbil ved hjelp av custom-industrien i California.

Prosjekt Caden (oppkalt etter hans sønn) ble bygget, og han kjørte faktisk aktivt med den i lokal klubbracing.

Men så fikk han litt større ambisjoner: å bygge biler for andre.

C1 påstår han er skapt rundt de ideene han har om sports-racere fra 60- og 70-årene. Sentral sjåfør i en 1+2 seter.

Så har han sin C2 som vakte en viss interesse på Pebble Beach da den dukket opp der i 2018 med såpass mye i tillegg til V10-motoren at den vel var en slags Gallardo med ekstremt aggressivt karbon-karosseri.

I realiteten sier han: kom med Gallardoen din, så skal du få den tilbake som en C2 etter en stund, og etter et antall dollar.

Akkurat som C2 sier han også at han legger så mye vekt på modularitet at disse kan bruke V8, V10 eller batterielektriske drivlinjer.

Og for sin C3, som foreløpig bare er renderinger, og som han egentlig ser for seg som en gammeldags Grand Touring bil, med håndbygget aluminiumkarosseri. En blanding av vintage følelser og moderne for og materialer.

Men oppi alt dette kommer han litt nærmere i dag også – han har nemlig engasjert seg i et LA start-up som heter Vibe og som – for å si det med selskapets egne ord: «is transforming the transportation journey into an engaging, exciting and productive experience”

De jobber med andre ord med design og teknologi for mobilitetens fremtid.

Sånn sett kan man vel si at det ikke er stor forskjell fra jeg opplevde ham for første gang i den ville Mazda-sammenhengen.

Powered by Labrador CMS