- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
En kineser som kommer
Changan er en av de kinesiske merkene som virkelige selger godt hjemme. Nå vil de begynne å selge godt andre steder – men ikke-Genève forsinket dem nok litt.

Changan var en av de få kinesiske fabrikkene som virkelig hadde meldt seg på årets Genève-utstilling. (Flere andre hadde invitert til pressekonferanse, men utenfor utstillingsområdet. De ønsket å hekte seg på som gratispassasjerer under pressedagene. Byton var en av dem.)

Det var også, viser det seg nå, en av fabrikkene som ville ha en skikkelig nyhet å vise frem. Det ser ut som den har alt det som skal til for å skape suksess i Europa, selv om opplevd- og virkelig kvalitet selvfølgelig er noe vi ikke vet noe om, foreløpig.

Men jeg kjenner et par av designerne som jobber ut fra Changan-studioet i Torino – det som het Delta Studio før Changan overtok det hele. Det er folk som har lært et trick eller to underveis.

Claas Connor, for eksempel, eller Bertrand Bach.

Bach var hos Opel i Rüsselsheim i mange år før han gikk til Volkswagen Design Center i Potsdam. Han kan noe om oppfattet kvalitet.

Og Connor – utdannet i Pforzheim og også mange år hos Volkswagen. Eller Marc Gauthie som har jobbet med digital modellering både hos PSA, BMW og Volkswagen før han også ble fanget opp av Changan.

Det er ikke feil å ha litt VW-erfaring for å etterlate inntrykk av kvalitet på noe så primitivt som en bil.

Men som sagt, akkurat det vet jeg ikke noe om. Men jeg vet at Uni-T (Universitetet i Trondheim?) har en Lexus-aktig grill – ellers ser det ut som smakfullt rundt baut.

Dette er en kompakt SUV, akkurat som Europa ønsker for tiden. Fireogenhalv meter er som det skal være. To 10,25-tommers skjermer inni også. Et enormt oppmøte av kameraer og sensorer skal gjøre bilen selvkjørende på nivå 3.

Med en AI-chip som styrer et intelligent HMI-system skal denne by på segmentets beste interaktive kjøreopplevelse – sier de. Hva nå det måtte bety.

Mer interessant syns jeg det er at en ny kineser, 2021-modell, kommer med en 1,5-liters turbo bensinmotor. 180 hk, 300 Nm, og en syvtrinns automat.

Egentlig rett i trynet på Tiguan. 

I Kina ligger prisen et sted mellom 160 og 200 tusen kroner.

Jeg er mer opptatt av utseendet. Ganske bra. Integrert design – noen i Torino har døpt formspråket Fashion-Forward.

At de har klart å gjemme alle dørhåndtakene så bra er ganske spennende, og den V-formede hekk-vingen er ikke bare dekorativ. Den er også med på å styre luftstrømmen.

Bilen kan være så intelligent den bare vil, men for meg betyr det også mye at den faktisk er ganske vellykket designmessig.

Del på facebook   twitter
Annonse: