- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
Her er BMW-en mange har ventet på
BMW fortsetter elektrifiseringen av hele produktporteføljen. På bilutstillingen i Genève får flere nye modeller sin premiere, deriblant én som mange nordmenn har ventet på.

BMW 330e xDrive Touring er nemlig første BMW stasjonsvogn med kombinasjonen plug-in hybrid drivlinje og firehjulsdrift.

For nordmenn betyr det gunstige priser takket være lave avgifter, kombinert med god fremkommelighet. Og som en ekstra gulrot for mange – mulighet for tilhengerfeste.

– Vi har et av markedets største utvalg av plug-in hybrider, og med lanseringen av nye BMW 330e xDrive Touring kan vi tilby et skikkelig kinderegg; en ladbar stasjonsvogn med solid elektrisk rekkevidde, firehjulsdrift og tilhengerfeste, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

BMW 3-serie kom som plug-in hybrid for første gang i 2015. I fjor ble den nye generasjonen lansert, og naturlig nok kom også da en ny plug-in hybrid, BMW 330e Sedan, som raskt etablerte seg som en populær modell.

Nå utvides den ladbare porteføljen med BMW 330e xDrive Sedan, BMW 330e Touring og BMW 330e xDrive Touring. Dette er første gang BMW lanserer en plug-in hybrid i et stasjonsvognkarosseri – og tilbyr xDrive firehjulsdrift på ladbare modeller i 3-serien.

Felles for alle variantene er motoriseringen. Under panseret sitter en to-liters firesylindret TwinPower turbo bensinmotor med 184 hk som er koblet sammen med en elektrisk motor som jevnt yter 83 kW/113 hk.

Samlet effekt på de to motorene er 252 hk, og maks dreiemoment 420 Nm. Med den nye standardfunksjonen XtraBoost, hvor det lagres ekstra energi i høyspenningsbatteriet på 12 kWt, kan effekten økes med ytterligere 30 kW/40 hk for kortere perioder.

XtraBoost-funksjonen aktiveres når bilen settes i sport-modus og kan brukes helt frem til minimumsnivået på batteriet er nådd. XtraBoost aktiveres også ved kickdown (full akselerasjon).

Firehjulsdrift og tilhengerfeste
Modellene BMW 330e xDrive Touring og BMW 330e xDrive Sedan har BMWs velkjente firehjulsdriftsystem, med permanent kraftoverføring mellom akslene, uavhengig om bilen kjøres helt elektrisk eller på bensinmotoren.

Modellene med xDrive firehjulsdrift har samme bagasjeromsvolum som de andre modellene. Det betyr 410 liter for stasjonsvognen og 375 liter for sedanen. Hybridløsningen «stjeler» imidlertid 90 liter av bagasjerommet i stasjonsvognen og hele 105 liter i sedanen.

Modellen BMW 330e Sedan tilbys allerede med tilhengerfeste. Med lanseringen av de tre nye plug-in hybridene i 3-serie-familien endres de tekniske egenskapene.

Fra sommeren 2020 vil alle de ladbare variantene av BMW 3-serie kunne leveres med tilhengerfeste med en kapasitet på 1 500 kg.

Høyspenningsbatteriet (12 kWh brutto, 10,8 kWh netto) lades fra 0 til 80 prosent på 2,6 timer i en ladestasjon med 3,7 KW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er ladetiden 3,7 timer med samme effekt. Gjennom en vanlig 220 V stikkontakt (nødlading), er ladetiden 4,3 timer til 80 % og 5,9 timer til 100 %.

Foreløpige tekniske data er som følger:

 

BMW 330e Touring

BMW 330e xDrive Touring

Toppfart:

220 km/t

214 km/t

Elektrisk toppfart:

140 km/t

140 km/t

0-100 km/t:

6,1 sek

6,2 sek

Elektrisk rekkevidde (WLTP):

Opptil 57 km

Opptil 54 km

 

 

BMW 330e Sedan

BMW 330e xDrive Sedan

Toppfart:

230 km/t

224 km/t

Elektrisk toppfart:

140 km/t

140 km/t

0-100 km/t:

5,9 sek

5,8 sek

Elektrisk rekkevidde (WLTP):

Opptil 59 km

Opptil 57 km

Lansering og priser:

De tre nye plug-in hybridene i 3-serien lanseres til sommeren. Norske forhandlere vil åpne for bestilling mot slutten av mai.

Estimerte priser*:

Modell:

Pris:

BMW 330e Touring

Fra kr. 474.300

BMW 330e xDrive Touring

Fra kr. 496.000

BMW 330e xDrive Sedan

Fra kr. 474.300

*Endelige priser vil foreligge når alle tekniske data er klare.

Norsk standardutstyr inkluderer blant annet BMW Live Cockpit Professional med navigasjon og Apple CarPlay.

Som andre nye BMW plug-in hybrider har modellen også akustisk fotgjengervarsling som standard. Ved ren elektrisk kjøring gir bilen fra seg en diskret «summetone» i hastigheter opp til 30 km/t.

Del på facebook   twitter
Annonse: