Hyttebilene
Hyttebilene
Hyttebilene
Hyttebilene
Hyttebilene
Hyttebilene
Hyttebilene
Hyttebilene

Hyttebilene

Sjekker du fjellhyttene nær sagt når som helst på året, står det gjerne en SUV utenfor de bebodde. Men må det være slik? Vi dro til fjells med to flotte hyttebiler som slett ikke er hyttebiler.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 2-2019.

Et slitt munnhell sier at det hjelper å medbringe noe oppsiktsvekkende om man ankommer sent til festen.

Mercedes var usedvanlig sent ute med å sette vadestøvler på E-klasse, faktisk bortimot 20 år etter Audis lansering av Allroad i 1999, kom Mercedes med tilsvar i form av All-Terrain.

Derimot er nå denne litt mer robuste stasjonsvogna her med den nye og råsterke treliters diesel rekkesekseren som yter hele 340 hk og drar til med hele 700 Nm om det skulle være nødvendig, som da jeg på stålis tråkket til oppover mot Dagali-fjellet og lurte på om det lå en rakettmotor skjult i bagasjerommet.

Flere motorvalg
Med på turen fulgte Volvo V90 Cross Country, en kjenning som Volvo tilbyr med flere bensin- og dieselmotorvarianter. Vårt valg endte på den svakeste bensinmotoren, en turbo rekkefirer på to liter og 250 hk.

Bakgrunnen for turen opp i fjellheimen var for å sjekke ut det tilsynelatende akutte behovet for å kjøpe SUV (om den ikke allerede står i garasjen) som mange har så snart hyttekontrakten er underskrevet.

Min kollega, som nærmest hver helg setter seg i et høybygg og drar avsted for å trekke inn frisk fjelluft, er den første til å bekrefte at SUV-er uten tvil inntar førsteplassen som hytteeiernes favorittkjøretøy.

Men er det strengt tatt nødvendig for å dekke transportbehovet, eller handler dette bare om å kjøre i flokk for å være på den sikre siden? Mon tro det.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Poeng og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS