-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Prius med skyv bakfra
Så er det bare å puste lettet ut for alle som har savnet firehjulsdrift på Toyota Prius - for endelig er den her, men med særdeles enkel AWD-teknikk.
Først publisert i Bil 5-2019.
RAV4 har til nå vært eneste hybride Toyota med firehjulsdrift. Men i forbindelse med oppgraderingen av Prius har det lykkes Toyota Norge å «overtale» Toyota sentralt til å slippe løs på norske Prius-kunder en oppgradert versjon av firehjulsdriften som brukes på Prius i Japan.
4x4 gjelder ikke ladbar Prius etter stasjonsvognen, kun varianten med tradisjonell hybrid drivlinje får AWD mot et pristillegg på 20.000 kroner. 4x4 Prius koster fra 315.900 kroner, og det forventes at de fleste vil velge varianten med drift på alle hjul.
Liten elmotor
Motoren yter ikke mer enn 7,2 hk og er kun ment å forbedre framkommeligheten, eksempelvis i bratte bakker om vinteren. Fordi motoren gires ned, gir den hele 570 Nm i kraft opp til 10 km/t, så henger den med opp til 70 km/t, men med økt hastighet avtar momentet.
Justert
Prius er bilen som grønnvasket Toyotas image et tiår før elbilene feide hybridene til side i kampen om å være det mest miljøriktige bilalternativet.
Fortsatt er Toyota den desidert største leverandøren av hybride biler i verden, og i Norge står de hybride bilmodellene for nær 94 prosent av Toyotas samlede personbilsalg, inkludert hver femte ladbare Prius.