Folket tror ikke på politikerne

En studie presentert på Arendalsuka i dag viser at det norske folk tror politikerne er for ambisiøse med hensyn til definerte mål for bilparken.

Publisert Sist oppdatert

Den landsomfattende undersøkelsen er foretatt av Kantar TNS for Harald A. Møller, og resultatene ble i dag presentert av Anders G. Hovde, seniorrådgiver og bilekspert i Kantar, på et arrangement som inngår i Arendalsuka.

73 prosent tror ikke på politikernes mål om at samtlige nye biler som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler. Selv blant elbileierne er skepsisen stor, kun 28 prosent tror på politikernes mål. Blant de som kjører diesel er andelen «troende» 11 prosent.

De fleste regner at det blir problemfritt å kjøpe bruktbil med forbrenningsmotor etter 2025. 30,6 prosent planlegger ikke bilkjøp med tanke på 2025, mens 20,1 prosent vil kjøpe ny bil med forbrenningsmotor før 2025. Kun 22,1 prosent vil ha elbil som eneste bil.

LES OGSÅ: Bransjefolk uenige i muligheten for å nå 2025-målene

Hele seks av ti synes det er veldig eller litt urettferdig at elbiler har momsfritak. Kun 12 % av elbileierne syns det er urettferdig, mens hele 69 prosent av de sin kjører dieselbil er mot ordningen.

Enda flere er mot incentivordningene for elbiler – her svarer 46 % at det er veldig urettferdig mens 26 % syns det er litt urettferdig. Kun 24 prosent syns det er rettferdig, og selvsagt er elbileierne (65 %) mer positive enn de som kjører bensinbil (13 %).

34 % mener incentivene bør opphøre umiddelbart, mens 19 % mener det bør skje fra 2020. Tre av fire nordmenn mener det er urettferdig at elbilene får benytte kollektivfeltet.

Av elbileierne oppgir to tredeler mer økonomisk bilhold som viktigste årsak for sitt bilvalg.

Dette inkluderer momenter som fritak eller lavere avgift ved bompasseringer samt fravær av avgifter. Halvparten oppgir ønske om å kjøre mer miljøvennlig som årsak til valget.

Kun 12 % oppgir fordelen ved å kunne kjøre i kollektivfeltet som årsak. Det lave tallet kan skyldes innstramminger de siste årene, som at man må ha med passasjer for å benytte kollektivfeltet i rushtiden.

72 prosent mener veiene bør finansieres over statsbudsjettet, mens fem prosent er positive til bompengefinansiering. 22 prosent er positive til veiprising, og de som mener bilistene selv må betale er yngre mennesker bosatt i bykommuner.

Powered by Labrador CMS