-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
DS på spennende klassetur
Plutselig bare dukker det opp noen skisser som jeg syns MÅ bringes videre.
Dette er et slikt tilfelle. En rekke designere og designskoler har sine egne sider på for eksempel Instagram. Og av og til dukker det opp noen greier.
Altfor ofte er det ganske slappe ideer – et eller annet som opplagt beveger seg på fire hjul, men der hovedpoenget er at det skal se så lite bil ut som mulig, samtidig som vi alle sammen skal forstå at det er en bil slik vi oppfatter en bil i 2019.
(Jeg håper noen av mine norske venner der ute også føler seg litt truffet, det hjelper ikke med fantastisk tegne-teknikk og fantastiske tegneprogram hvis grunnideene er forholdsvis banale.)
Men her dukket det opp et lite lyspunkt.
Noe som er utført av tre indiske studenter på Strate-skolen i Paris. Og åpenbart er dette et prosjekt som er gjort i samarbeid med DS, for bildene dukket opp på Insta-kontoen til Thierry Metroz – designsjefen hos DS.
For det første ser det ikke mye ut som bil. Ta bort hjulene, og det kunne like godt vært transportvognen til en egyptisk farao anno 2070 – kanskje av den typen som ble båret av 8 spenstige transportarbeidere?
For det andre er det noe med inngangen – akkurat som om man går inn for å sette seg på en trone (eller på potta i en overklassevilla i Torino for 50 år siden – minn meg på den historien en gang).
For det tredje er det noe veldig origami i dette her, og jeg vet at den slags er ikke svært originalt og at elastiske stoffer som karosserioverflater har vært brukt av studenter siden tidenes morgen, men akkurat her er det veldig god kontroll over hele bretteprosessen.
Egentlig kan det vel se ut av tegningene som om brukeren bretter hele kjøretøyet på seg – origami-on-the-go!
Og for det fjerde har de tre smarte studentene klart å gjøre noe helt utvilsomt DS ut av denne pyramiden – noe jeg går ut fra var en del av poenget.
Jeg aner ikke hva briefen var, jeg aner heller ikke hva disse tre egentlig ville og mente med dette – og siden det ikke er noe utstilling i Paris i høst hvor jeg kommer til å treffe dem, kommer jeg nok til å glemme å sjekke nærmere.