SUV er god butikk – for selger

Carwow er et nettsted som forbinder nybilkunder med nybilselger. Og så lager de statistikker og rapporter – ofte med meget spennende konklusjoner.

Publisert Sist oppdatert

Så mye betaler kunden i tillegg for ekstrautstyr (Kilde: kfz-Betrieb, data fra Carwow):

Nå er det kanskje ikke så veldig spennende å slå fast at SUV-er er gode på å skape ekstrabutikk.

Men Carwow har funnet ut i hvor stor grad slikt skjer, og resultatet er ganske interessant.

De har sett på hvordan folk spekker opp bilene sine og beregner forholdet mellom bilens grunnpris og prisen på alt ekstrautstyret som blir bestilt med når man kjøper ny bil.

Nå er selvfølgelig ikke dette et speilbilde av hva som skjer i Norge – selv om jeg ikke ser bort fra at de som bestiller en Seat Ateca svinger seg når de får opp ekstra-listen på nettet.

At vi har en helt tilsvarende tendens, med ekstra godt over 50 % av prisen, er utvilsomt.

Her har Carwow listet opp de 20 mest populære bilene i juni. Så regnet de ut hvor mye det er lastet på med mest ekstrautstyr (i forhold til grunnprisen).

En av konklusjonene er at det bare er Golf, Polo og Octavia Kombi som ikke er SUV-er.

SUV-er er de mest populære bilene.

Og det er også SUV-ene som leder overlegent når det gjelder solide marginer – ingen er vel i tvil om at det er på ekstrautstyret forhandler og produsent henter de gode inntektene.

Carwow forteller at på deres nettsider kan kundene boltre seg med 30.000 konfigurasjoner, og de som boltrer seg mest er de som går for Ateca.

Her koster det utstyret som er bestilt ekstra 58 % av grunnprisen på modellen. Med andre ord: Koster bilen 25.000 euro blir sluttprisen på gjennomsnittsversjonen hos Carwow nesten 40.000 euro.

Tucson er en ganske velutstyrt bil, Duster er en ganske mager – men begge disse ligger på 50 % tillegg.

Egentlig er det vel ikke noen åpenbar sammenheng mellom standard utstyr og det kunden gjerne betaler i tillegg. Selv om vi kanskje kan gå ut fra at BMW X1 har det meste siden den nøyer seg med en tredel påslag.

For bilprodusentene er dette et tveegget sverd. SUV-ene har et større karbonfotavtrykk enn de andre, og ligger derfor i faresonen når det gjelder CO2-bøtene som starter neste år. På den andre siden tjener fabrikkene så godt på disse at de nødig struper salget.

Det skal mange elbiler til for å kompensere for SUV-flommen.

Powered by Labrador CMS