- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.

Det var jo helt logisk at denne urbane bilen måtte komme som elbil, i alle fall for oss her på berget som har vært opptatt av biler som fylles fra stikkontakten i noen år.

Vi har fått den servert i form av konsepter og teasere gjennom flere år, men nå får vi endelig se den ferdige bilen.

Det har tatt lang tid – jeg kjørte den første elbilen fra Mini for over ti år siden

Noen av dere vil bli skuffet, for rekkevidden blir ikke som de beste av konkurrentene. Mini utnytter heller ikke den raskeste ladefarten som er tilgjengelig. Så er den da heller ikke skapt for de lange turene.

– Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin Mini, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for BMWs småbilmerke i de nordiske landene.

Det minner sterkt om kommentarene vi fikk fra Honda for noen uker siden

Lik originalen
Mini Cooper SE er tett beslektet med 3-dørsmodellen, som i dag er tilgjengelig med flere bensinmotorer.

Med en lengde på 3845 mm, akselavstand på 2495 mm, bredde på 1727 mm og høyde på 1432 mm, er også dimensjonene så godt som identiske. Den eneste forskjellen ligger i høyden. For å sikre bakkeklaringen under batteriene i gulvet, er elbilen 18 mm høyere.

Under panseret er forskjellene naturlig nok langt større. Den elektriske motoren har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Det er tilsvarende effekt som nye BMW i3S S og høres ut som friske fraspark.

Det reflekteres da også i ytelser – sprinten fra stillestående til 60 km/t går unna på 3,9 sekunder, mens 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 150 km/t.

Gokart-følelsen
I typisk Mini-maner leveres kreftene til forhjulene. En nyutviklet differensial og stabilitetskontroll sørger for at den gokart-lignende kjørefølelsen vi kjenner fra andre Mini-modeller, også er fullt til stede i Cooper SE.

Høyspenningsbatteriet er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene. Det gir bilen et lavt tyngdepunkt, uten at det går utover den innvendige plassen.

På lik linje med en tredørs Mini Cooper med bensinmotor er bagasjerommet på 211 liter, og 731 liter dersom bakseteryggene legges ned.

Sammenlignet med en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir, veier den elektriske MINI Cooper SE rundt 145 kg mer, med en egenvekt på 1365 kg.

By-rekkevidde
Bruttoeffekten til høyspenningsbatteriet er 32,6 kWh, som er mindre enn nye BMW i3 (42,2 kWh). Det gir en rekkevidde på mellom 235 og 270 km, basert på WLTP-typegodkjenning og korrigert til gjeldende NEDCcorr. Her er vi også på nivå med nevnte Honda e.

En hemsko med hensyn til batterikapasitet er trolig plassmangel i gulvet siden Cooper SE deler plattform med de konvensjonelle Mini-modellene.

Batteriet kan lades fra til 80 % på 2 timer og 30 minutter gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er tiden 3 timer og 30 minutter. Med hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet lades batteriet til 80 % på 35 minutter.

Design, interiør og utstyr
Mini Cooper SE er tro mot den ikoniske designen, men har også elementer som gjør at den skiller seg ut. Mest iøynefallende er den lukkede grillen med den nye logoen som er formet både som en e, for «electric», og et støpsel.

Den samme logoen finner man flere steder på bilen. Fronten preges også av lysdesignen, da Cooper SE har LED-lykter som standard. Baklyktene spiller på mønsteret i Union Jack i sin design. Felgene er også særegne og unike for elbilen. Bortsett fra disse detaljene er det meste likt på en vanlig Mini.

Interiøret byr på nye funksjoner og elementer. Først og fremst skiller det digitale instrumentpanelet bak rattet seg ut fra instrumentpanelet i andre Minier.

App-styrt
Mini Connected navigasjon og infotainment-skjerm på 6,5 tommer er også standard. Systemet er også sentralt for oppkobling av Mini Connected appen, som tillater fjernstyring av lading og forvarming med mere.

I bryterpanelet til Cooper SE finner man også en egen bryter som justerer regenereringen til bremsene.

Gjennom aktiveringen av ulike kjøremodi justeres også layout og fargene i instrumentpanelet og rundt infotainment-skjermen.

Tosoners klimaanlegg, multifunksjons-sportsratt og varmepumpe står også på listen over standardutstyr. Varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE og bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.

Priser og lansering
Mini Cooper SE får sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september, rett før serie-produksjonen starter. Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april og vil ta imot endelige ordre til høsten.

– For våre nordiske markeder tilbyr vi Mini Cooper SE med tre ulike utstyrsnivåer, hvor selv innstegsmodellen har et høyt nivå av standardutstyr. Vi ønsker å gjøre valget lett og oversiktlig for våre kunder, sier Anders Brocknäs.

Mini Cooper SE

Modell:

Inkluderer blant annet følgende utstyr:

Pris:

MINI Cooper SE «Essential»

Mini Connected Navigation, valgfri farge, oppvarmede forseter, comfort access, lyspakke, ryggekamera og parkeringssensorer bak, førerassistentsystem med mer

Fra kr. 259.900

MINI Cooper SE «Experience»

Som «Essential» med tillegg som Navigation Plus, parkeringsassistent, adaptive LED-frontlykter, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, trådløs lading for mobiltelefon, Harman Kardon høyttalersystem med mer

Fra kr. 279.900

MINI Cooper SE «Maximise»

Som «Experience» med tillegg av blant annet sportsratt, skinninteriør, panoramasoltak, egen farge med mer

Fra kr. 299.900

Del på facebook   twitter
Annonse: