- m.BilNorge.no - Artikkel -
bilde
Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S
Frankfurt. AMG-grillsignaturen, som gir assosiasjoner til Mercedes-Benz 300 SL fra 1952, er brutal. Sjåføren kan dermed ha følt seg overfalt, og det er ikke alltid like greit i 220 km/t. Kjappere har jeg ikke sett en Porsche flytte seg sideveis på autobahn.

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S kjører 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Antall hestekrefter er 510. Toppfarten er 280 km/t. Nürburgrings 20,8 kilometer nordsløyfe kjøres på 7.49.369. Den tiden er så rask at AMG kan utrope seg til verdens raskeste serieproduserte kompakt-SUV, i hvert fall rundt denne banen.

En utvidelse av Mercedes-Benz MBUX-system, AMG track-pace, forteller at du kan kjøre denne bilen på mange kjente racingbaner, med banegrafikk, svinger, måling av egne rundetider, bremsepunkter og masse informasjon om hvordan du selv løser oppgavene.

Men å sammenligne Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S med sportsbiler og sportsbilenes kjøreegenskaper blir feil. AMG 63 S kjører meget sportslig til å være en SUV. Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S har alle ingrediensene til en sportsbil, men høyden over havet tar fra den sportsbiltittelen.

Nitrinns-automatgirkassen har våtclutch, som ikke bare sørger for rask og sømløs giring, men også at du kan hoppe over flere trinn av gangen både opp og ned.

Den elektroniske differensialsperren bak fordeler 0 – 100 prosent mellom bakhjulene, og det skjer uten at du sliter ut bremseklosser og skiver slik ESP-systemene kan gjøre. Dermed oppfører den seg mer aggressivt men stabilt i svinger, og på glatt veibane. 

Elektronikken påvirker styringen, motor, girkasse og luftfjæringen. AMG-GLC har både glattkjøringsprogram (slippery) og komfortinnstilling som gir hyggelige reaksjoner i bilen, men det du ønsker er sport, sport+, og ikke minst race.

Dynamics Agility Control med hjelpesystemene basic, advanced, pro – og til slutt Master, som slår av alle hjelpesystemene sammen med en personlig innstilling, gjør at bilen kan kjøres effektivt under alle forhold.

Forvirrende? Ja visst, men kun i utgangspunktet. Det er ganske enkelt å sette opp bilen til det du ønsker. Da bilen prøvekjørtes nøyde jeg med valgene fra de to små hurtiginnstillende funksjonene på rattet (det ene er rundt a la Porsche). Sportsrattet er forøvrig AMG-design, mens innholdet følger den nye Mercedes-Benz-trenden.

Desigmessig følger AMG-versjonen standard GLC, med noen unntak.

Den heftige grillen med alle luftinntakene synligjør AMG-profilen. Kjennere av Mercedes-Benz’ nye GLC 4MATIC og Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S (legg merke til at ikke Benz får være med AMG) vil også legge merke til ørsmå endringer i karosseriet.

Eksosrørene er nye, og utformingen av støtfangerne. Hjulene er ordentlig dimensjonert opp til 21-tommere som ekstrautstyr.

På innsiden er instrumentene tilsvarende nye GLC, men med AMG-innhold. Setene er definitivt annerledes og rattet, men ellers er det meste ganske normalt.

Kjøreinntrykket? Vi har kjørt den nye GLC 300 med bensin og diesel, samt F-Cell, i SUV og Coupé, og det samme med AMG – i by og tettbebygd strøk, samt kø på motorveier der det er fri fart.

GLC er i alle varianter utenom AMG en komfortabel fin bil å kjøre. Derimot var det fysisk vondt å befinne seg i AMG 63 S. Ikke bare fordi V8-maskinen med 510 hk mistrives i 40 km/t, men hele bilen er bygget for noe helt annet enn bykjøring og kø. 

Setene er fantastiske hvis du skal kjøre aktivt, for eksempel riksvei 7 over Hardangervidda en sommernatt, men du sitter så hardt og så fast at det blir lite med blodsirkulasjon lengst bak når det er rushtrafikk. Da hjelper det noe med massasje samt varme og kjøling i setene.

Styringen tilpasser seg kjøremodusene. Når valget er «komfort» er styringen litt treg og nummen. Å stoppe bilen, vi kjørte med de nye keramiske bremsene, noe som synes med bronsefargede kallippere. Slike er beregnet for alt annet enn vanlig kjøring. Det er ufølsomt i lave hastigheter. Selv i komfortmodus er bilen hard mot underlaget.

Det er selvsagt urettferdig å bedømme Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S ut ifra kø- og bykjøring.

Alt blir annerledes når man får kjøre den ordentlig i de forskjellige kjøremodusene både på motorvei og svingete riksveier i et alvorlig driv. Da trives bilen. Det vet AMGs ingeniører som oppfordret til full stopp og full gass, og man gjør som det er gitt beskjed om.

Det lille hjulet i rattets nedre kant settes til «race». Bremsepedalen trykkes fast. Det gis absolutt full gass, og man lar den vente et øyeblikk på boblende 4000 o/min. Deretter slippes gassen. En brølende, bøllete, boblende AMG-lyd kombineres med en forfinet AMG nitrinns automatgirkasse, som tåler trykket, og girer så raskt at det blir sømløs fremdrift.

Det er faktisk en sjokkerende bra opplevelse. Påvirkningen av sentrifugalkraften, brølet fra motoren, 0-100 km/t på 3,8 sekunder, det enorme drivet i en høyreist bil, er sensasjonelt.

Bremsingen før svingen er plutselig meget effektivt. Den numne styringen blir i sport og sport+ så racingpresis en SUV med elektrisk manipulert tannstangstyring kan bli.

700 Nm dreiemoment og den eminente differensialen bak, som ikke bruker ABS-bremsene for å styre det innerste hjulet, gjør at du har fullt motor-moment fra det øyeblikket du gir gass før tangeringspunktet, og alt i kombinasjon med firehjulsdrift.

Herlig. Legg til at luftfjæringen tilpasser seg kjøremodusene på en så positiv måte at du glemmer at slike slett ikke brukes i racing.

Angående verdensrekord og at Mercedes-Benz markedsfører den eneste fireliters biturbo V8 i kompakt-SUV-klassen. Jaguar F-Pace SVR har V8 med kompressor og 550 hk. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio bruker Ferraris tre liter sekser og har 510 hk. Den kjører like fort på den obligatoriske sprinten og har en toppfart på 283 km/t.

Dessuten kjører Alfaen bare to sekunder saktere enn «verdens beste rundetid for kompakt-SUV» rundt den samme Nürburgringens nordsløyfe. Fort det også, og det er dessuten fort gjort at rollene kan byttes i forhold til vær, føre, og sjåfør.

Tesla Model X, som jo er en stor SUV, kjører den samme 0-100 øvelsen raskere enn begge – uten en lyd, men også helt uten pasjon.

Du kjører ikke ubemerket i en Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S. Den høres og den synes og den er kostbar og dessuten politisk ukorrekt.

Mange liker SUV-en best, fordi den ikke later som om den er noe annet.  Den høyreiste SUV-coupéen, som både har mindre plass i bagasjerommet og lavere takhøyde for baksetepassasjerene, ser ut som det den er – en coupé på stylter. Men tøff er den. Aggressiv tøff. Nyt dem - så lenge du kan. 

Priser Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S

  • GLC 63 SUV – 1.582.820 inkl levering
  • GLC 63 S SUV – 1.682.820 inkl levering
  • GLC 63 Coupe – 1.601.819 inkl levering
  • GLC 63 S Coupe – 1.701.819 inkl levering

Nye høydepunkter

  • LED adapterende hovedlamper
  • LED baklys
  • 21-tommers hjul
  • MBUX infotainment
  • MBUX med AMG tillegg
  • Nytt ratt med alle nye Mercedes-Benz funksjoner
  • Elektrisk bakre differensial
  • Slippery program
  • AMG DYNAMICS med agility
  • Hengerassistanse
  • Alle S-klasse sikkerhetssystemer er standard
Fakta Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S Coupé

Motor:

V8 biturbo bensin, 3982 ccm

Effekt:

375 kW (510 hk) v/5500 - 6250 o/min.

Dreiemoment:

700 Nm v/1800 - 4000 o/min.

Mål LxBxH:

474 x 193 x 158 cm

Akselavstand:

287 cm

Bakkeklaring:

163 mm

Egenvekt m/fører:

2046 kg (inkl. fører)

Tillatt totalvekt:

Ikke oppgitt

Maks hengervekt:

2200 kg

Bagasjerom:

500/1023 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

3,8 sek.

Toppfart:

280 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

1,24 l/mil (NDEC)

CO2:

283 g/km

Pris fra SUV:

kr 1.682.820

Pris fra Coupé:

kr 1.701.819

 

Del på facebook   twitter
Annonse: